torsdag 7 maj 2015

Recension: Sia Hallonsorbet EKO

"Hallonsorbet"

Då SIA, mest kända för sin gräddglass erbjöd mig att utvärdera deras sortiment var jag självklart tvungen att ge deras ekologiska sorbet en chans. Just sorbet är något jag upptäckt kan vara rent himmelskt om det tillverkats med högkvalitativa råvaror och hög frukthalt, vilket stred emot mina tidigare intryck av vad jag då ansåg var frusen saft.


Sorbeten från SIA är klart rosa och uppvisar inte en tillstymmelse till kärna eller färgskiftningar.
Konsistensen är luftig och ganska så seg, den påminner närmast gelato, vilket jag finner trevligt, men lite udda.

Smakmässigt når den tyvärr inte hela vägen!
En stark sötma når först min tunga, en sötma som aldrig riktigt klingar av, utan istället ger glassen en sliskig känsla.
Hallonhalten är visserligen på 22%, men trots detta känns intensiteten i smaken mycket undermålig. Jag tänker direkt på hallonkräm, och efter att ha införskaffat ett paket sådan kan jag konstatera att de är i det närmaste identiska.
För mig blir smaken helt enkelt inte komplex nog, och i kombination med den överdrivna sötman tappar jag redan efter ett par skedar intresset.

Tyvärr SIA, men just denna produkt behöver ni förbättra.



Glassguruns Kommentar:
Bra konstisens, men båda smak och balans behöver klara förbättringar om de skall kunna konkurrera med resten av marknaden.

Förpackning:
Tidlös och underbart plasttråg i vitt som tydligt visar innehåll utan att bli plottrigt, riktigt bra!

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack SIA-glass! ( ord: 23:-)
Inköpsställe: ICA Torgkassen
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 90
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 2 / 10
Balans: 2 / 5 
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 1 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 9 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar