söndag 22 september 2013

Recension: MCENNEDY Master of Taste Strawberry Cheesecake (Lidl lyckas igen!)

"Cheesecakeglass med smulade kexbitar och jordgubbar"

Det var med smaken av Masters of Taste Cookie Dough i färskt minne jag denna kväll nervöst och nästan lite motvilligt öppnade locket till denna halvlitersförpackning.
Smaken på sistnämnda glass hade varit så underbart balanserad, så underbart len och framför allt fylld med tonvis av smak.
Jag var helt enkelt rädd för att denna smak inte skulle leva upp till mina skyhöga förhoppningar om att de återigen skulle kunna lyckas med den smärre bravad det är att ta sig över betyget 21+.

Då jag slitit av den skyddande plasthinnan från den gräsligt fula förpackningen (varför smiley ansiktena Lidl .... varför !?) möts jag av en ganska blek och intetsägande glass.
Jag petar försiktigt i glassen ... och blir chockad av det motstånd jag möter, denna pjäs ligger på samma kaloriinnehåll som Ben&Jerrys motsvarighet (= underbart skyhögt ) och det märks.
Då jag gräver bort det översta lagret möts jag dock av en betydligt angenämare syn, för precis som ett isberg vilar något betydligt större under ytan. Där ser jag kluster av smulade kex och till min lätta förskräckelse (då jag normalt avskyr frusen frukt i glass)  även små små bitar av jordgubbe.



Med en helt förändrad inställning slevar jag därför i mig en sked, och blir nästan knockad av den smakexplosion som möter mig, glassen är precis lika len som "Cookie Dough" med en om möjligt ännu tätare textur.
Smaken är påfallande lik Ben&Jerrys, men lite sötare, lite starkare, och på något sätt med en annorlunda eftersmak. Då jag läser innehållsförteckningen noga ser jag att denna glass istället är baserad på mascarponeost  vilket jag misstänker kan ha med detta att göra. Sammantaget prickar just glassen mitt i prick och är absolut jämbördig med sina konkurrenter från Häagen-Dazs/Ben&Jerrys.

Vid nästa sked är jag noga med att få med både kex och jordgubbsbitar, kexen som möter mig är ... perfekta. De är smulade i kluster och ligger tätt packade i drivor i glassen, inget snålande här inte. Smaken påminner om ett riktigt gott digestivekex blandat med ett grahamskex, den har den lite luftigare "snällare" smaken hos ett digestive, men samtidigt har den krispigheten hos ett grövre kex vilket gör den till en fullpoängare i min bok, det bästa av två världar helt enkelt.
Då kommer vi ju självklart till mitt gissel, de frusna jordgubbarna, frusen frukt har för mig förstört två av Ben&Jerrys smaker och jag fruktade att de även denna gång skulle sticka upp sin fruktosfyllda nuna och abrupt avsluta min smakorgie. Men då jag tvivelaktigt får en av de många små jordgubbsbitarna på tungan möts jag till min förvåning inte av smaken av urvattnad jordgubbssaft och isbit som i det flesta andra fall, utan istället av just jordgubbe.
Konsistensen är dessutom mindre hård och isig, trots samma tid för tining som jag använt i alla mina recensioner. Jag fortsätter glad i hågen att sluka denna bytta på tok för snabbt för mitt samvetes bästa och njuter av den mjälla eftersmak glassen lämnar efter sig. Jag hade mina tvivel, men i slutändan levererade Lidl återigen en otroligt bra produkt.




Glassguruns Kommentar:
Lidl levererar en om möjligt ännu bättre smak och placerar sig inom min top 3 av Cheesecakeglass i alla kategorier vilket är en bedrift i sig. Jag tror jag kommer behöva ha en tasteoff mellan denna och Häagen-Dazs i framtiden för att kröna min konung.

Förpackning:
Riktigt riktigt bra med snygga färger och bra komposition .... om man bortser från den hemska smileyn som känns direkt malplacerad i jordgubben !

Köpa igen?
Då jag vill ha en sötare cheesecakeglass istället för Häagen-Dazs absolut !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 25 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 252
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 21 / 25
------------------------------------------------------------------------

3 kommentarer:

  1. Tack för alla tips från en som precis har insett vad många sorters glass det finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att få andra att upptäcka detta fantastiska livsmedel.
      Gilla mig gärna på Facebook för uppdateringar :)

      Radera
  2. 𝙃𝒆𝗹𝗹𝘰 𝚅𝙞𝚜𝙞𝚝 𝙨𝘦𝒍𝗲𝗻𝐚18.𝙘𝙖𝙢 𝚝𝘩𝘦𝒓𝙚 𝗶𝘴 1𝑶𝐎𝙊 𝒖𝐬𝐞𝗿𝒔 𝐨𝗻𝙡𝘪𝒏𝗲. 𝘸𝘢𝙩𝗶𝐧𝗴 𝘶

    SvaraRadera