tisdag 3 september 2013

Recension: Djurgårds-Glace Lakrits

"Saltlakritsglass med lakritsflakes"

Efter mitt förra test av "Djurgårds Glace" ville jag gärna göra mig en klarare bedömning av märket som helhet då mina intryck som sagt var mycket spridda efter den smakmässigt fantastiska, men annars medelmåttiga "Mocca-Cognac". Sagt och gjort inhandlade jag smaken "Lakrits", en mycket svår smak för många att lyckas med då definitionen av lakrits skiljer sig så mycket från person till person. Vissa föredrar den råa lakritssmaken, vissa föredrar den sötare, vissa föredrar den i Sverige vanligast förekommande saltlakritsen. Personligen gillar jag alla tre, men är speciellt svag för just saltlakrits och har under årens gång ätit en avsevärd mängd "djungelvrål" och "salta balkar".

Då jag lyfter av locket möts jag av en betydligt angenämare syn är vad jag väntat mig, glassen är ljusbrun med en stark ton av grått och redan nu skymtar jag kluster av lakritsbitar.
Efter första skeden är jag lätt chockad, glassen smakar nästan exakt som lakritspulver, inte alls den sliskiga smaken eller sältan jag annars vant mig vid från många andra fabrikörer. Detta är uppfriskande, men framför allt väldigt gott och gör glassen lättare att konsumera i större mängder då smaken blir mer balanserad  utan att kompromissa på "styrkan", med det sagt finner jag den lite överväldigande och framför allt inte speciellt välbalanserad då den som sagt direkt för tankarna till lakritspulver i sin råa form. Då jag sedan möts av ett kluster blir upplevelsen dock bättre, dessa förekommer frekvent och är som sagt flarn som snabbt smälter på gommen, de tillför trevliga "lakritsexplosioner" på smaklökarna och förstärker lakritssmaken ytterligare, dock hade de behövt vara krispigare för att enligt vara riktigt bra.

Konsistensen är denna gång tjockare och betydligt bättre, dock fortfarande inte i klass med tyngre gallas som exempelvis Häagen-Dazs.
Sammanfattat placerar denna sig som en av de bättre lakritsglassarna på marknaden och är framför allt unik med sin markerade smak. Jag hade gärna sett en gräddigare, fylligare arom och krispigare bitar i glassen, men sammantaget är denna absolut värd att testas.


















Glassguruns Kommentar:
En lakritsglass med stort fokus på just ... lakritssmaken.
Om du gillar stark saltlakrits eller den arom lakritspulver har är denna som skapt för dig med sina salta lakritskluster och naturtrogna starka smak. Är du mer ett fan av den sötare lakritsen kommer denna nog tyckas vara alltför stark !

Förpackning:
Lakrits = svart, förpackningen som i vanliga fall känns stel och tråkig = svart. Tillsammans med bilderna på godismixen fungerar denna faktiskt förvånansvärt bra !

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 42 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 155 
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7,5 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 2 / 5
Ätvärde: 2 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 15,5 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar