söndag 27 december 2015

Recension: Add. Ice Cream Cookie Dough

"Proteinglass med bitar av kakdeg och choklad"


Från den kungliga huvudstaden kommer inte bara journalistik och Allsång på Skansen, utan även glassproducenten Add Ice Cream (eller rättare sagt Add Nutrition). Med målet att fylla det tomrum som idag råder på en genuint god proteinglass till vettigt literpris, är de i mina ögon en frisk samt välkommen fläkt på en annars ganska så oföränderlig marknad!




Som den extremt förutsägelsebara människa jag är, började jag självklart med smaken kakdeg. Visuellt möts man direkt under det stilrena locket utav en ganska intetsägande beigevit massa, med små inslag utav mörkare bitar av vad som får antas vara choklad!

Konsistensen, som en utav grundarna vurmade starkt för,  uppfyller faktiskt de högt uppskruvade förväntningarna jag hade. Jag skulle tillochmed vilja likna den vid konsistensen hos gelato, möjligtvis med en något annorlunda smälttid, men som helhet väldigt lik.
Glassbasen är krämig, på gränsen till seg, med nyanser utav mjölk och balanserad sötma. Vaniljsmaken är försiktig men balanserad, och smakerna känns rena och intensiva, med en mycket kortvarig eftersmak.

Men ni läser ju inte denna recension för att få reda om vaniljbasen är godkänd, ni läser den på grund av ordet "kakdeg"!
Bitarna är tyvärr i myrformat, men i gengäld är de många till antalet och smakmässigt levererar de absolut. De har en härligt fet smak, med socker som knastrar mellan tänderna, och en något segare konsistens än vad jag personligen är van vid. De smakar inte fullt lika sött och vanillinaktigt som många konkurrenters, utan är istället något vuxnare, vilket gör att glassen aldrig uppfattas som sliskig.
Chokladbitarna är hackade i en halvcentimeter långa, smala flisor, och ger en trevlig kontrast med kakaons tydliga beska och komplexa eftersmak. Ibland hinner de dock ej smälta, och vid dessa tillfällen känns de mest torra och intetsägande.

Som helhet är glassen en mycket positiv överraskning för mig. Den saknar smakdjupet hos gräddglassar, men känns istället mycket lik en vanlig gelato med sina rena intensiva smaker och fräscha ton.  Jag tycker mig ibland förnimma svaga toner utav vassleprotein, men det har nog mer med att göra att jag faktiskt är medveten om att jag äter just en proteinglass.
Alla komponenter känns arbetade och högkvalitativa, vilket resulterar i en genomgående trevlig upplevelse. Jag tänker faktiskt inte speciellt ofta på att jag just äter proteinglass, utan mina tankar svävar istället iväg till andra premium-tillverkare i samma prisklass.

Den kan inte mäta sig med en fetare gräddglass i samma prisklass, kakdegsbitarna är något för små och för få, och chokladen de nyttjar skulle med fördel kunna bytas ut mot en något blommigare sort med hintar av röda bär.
Allt som allt är detta en glass jag ej väljer framför en gräddglass om jag har 1200 kalorier att leka runt med, men annars glatt glufsar i mig alla dagar i veckan.
Allt som allt kan jag glatt kalla Add Ice Cream Sveriges i nuläget bästa tillverkare av proteinglass, och något du som tänkt försöka infria dina nyårslöften kommer prisa högre makter för!




Glassguruns Kommentar:
Ett fullgott alternativ till mången glass på marknaden. Dock ej för dig som letar efter fet gräddglass, men absolut något som slår de billigare märkena på fingrarna!

Förpackning:
Löjligt läckert formspråk på en öppen vit bakgrund, en typografs våta dröm!

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Add Ice Cream (ord: 49:-)
Inköpsställe: Gåva i person
Storlek: 450ml  
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 108
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 6 / 10
Balans: 3.5 / 5 
Konsistens:  4 /5
Ätvärde: 4 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17.5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. En glass jag aldrig läst eller hört om, och ändå bor jag i Hufvudstaden - så spännande.
    Tack för alla välskrivna inlägg, jag får en verklig smaksensation när jag läser, och kan sen välja, utifrån egna preferenser, vad jag vill testa. Dock låter det mesta gott när du beskriver.
    Gott nytt 2016 med fler glasstester!

    SvaraRadera
  2. Bra recension men ett köpställe kunde du väl hittat till läsarna?

    SvaraRadera