torsdag 31 december 2015

Recension: Add Ice Cream Apple/Cinnamon

"Proteinglass med smak av kanel och äpple med torkade äppelbitar"




Kanel, äpple och vanilj!
En kombination som känns som att du sett den femtioelva gånger, och ändock är den alltid lika underbar. En proteinglass med smak av denna simpla och klassiska kombo torde således kunna vara ett mycket välkommet tillskott, på en glassmarknad med stark avsaknad av framför allt allting äpplerelaterat.  




Visuellt möts vi utav en härligt prickig gulvit bas där jag redan nu ser bitar utav torkad frukt sticka upp.

Konsistensen är godkänd på samtliga punkter med en bra smälttid, härligt krämig känsla samt en lagom nivå utav luft kontra tryngd.
Smakmässigt är detta en balanserad bas med tydliga hintar av vad jag upplever som äppeljuice, samt mjölkiga toner i eftersmaken.
 Då glassens näringsvärde påminner om keso snarare än glass (i traditionell mening) innebär ju detta att det råder en viss avsaknad av fett som kan lyfta fram smaker. Som tur är är de smaker som existerar istället intensiva och rena, och kanelen som blandas väl med glassens sötma står i stället för eftersmaken med sina mustiga komplexa toner.

De torkade äppelbitarna är en mycket välkommen nyhet för mig. De är härligt sega och ger glassen en variation i konsistensen som är absolut nödvändig, samt en intensiv smak utav äpple som skänker glassen variation. Jag finner mig själv grävandes efter dess underbara tingestar, och kan även glatt konstatera att de är många till antalet!

I slutändan upplever jag glassen som något söt, men annars genomgående kvalitativ. Smakerna känns rena och "riktiga", och trots sitt simpla upplägg ges den liv variation utav sina inblandningar.
Jag hade gärna sett att sötman tonades ned litet, eller huvudsakligen kom från det som ger den äppelsmak. Även tillskott utav nötter eller vit choklad för att i sin tur komplettera de torkade äpplena skulle enligt mig troligtvis vara en förbättring, då denna kombination normalt sett förhöjs utav en fetare "gräddighet" som här tyvärr saknas.

Detta är dock petitesser, och jag kan glatt konstatera att även detta är ett vettigt alternativ till kvarg  såväl som gelato-burken!




Glassguruns Kommentar:
Simpel och mycket trevlig smakkombination som levererar, dock något för söt för mina preferenser.

Förpackning:
Löjligt läckert formspråk på en öppen vit bakgrund, en typografs våta dröm!
Just denna smak's kombination utav rött och vitt är ärligt talat fantastiskt snyggt, nästan så jag vill sno denna nyans och använda den som bas för bloggen ...

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Add Ice Cream (ord: 49:-)
Inköpsställe: Gåva i person
Storlek: 450ml  
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 108
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 7 / 10
Balans: 3.5 / 5 
Konsistens:  4 /5
Ätvärde: 5/ 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19.5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar