söndag 14 september 2014

Uppsalas Bästa kulglass

Som nyanländ i Uppsala har jag passat på att botanisera i denna ljuvliga stads utbud av diverse butiker.
Självklart innefattar även detta det stora antalet caféer Uppsalas stadskärna som studentstad föga förvånande hyser.

Jag blev därför mycket glad över att se att vissa caféägare och krögare tagit konceptet ett steg längre och serverar egenproducerad glass.

Här kommer därför en sammanfattning om vad jag tycker om de  tre alternativ jag hittade i Uppsalas stadskärna:

Landings Konditori:

Landings skyltar med egentillverkad mjukglass och gelato på både sin hemsida och på banderoller, efter att ha läst lyriska facebook-kommentarer väcktes mitt intresse rejält, och jag sprang därför snarast iväg för att utvärdera detta lokala alternativ.

Glassen är snyggt upplagd i härligt italienskt vågigt stuk med synliga inblandningar överst.
Jag valde en banansmak med valnötter och choklad samt en chokladglass med browniebitar.

Kulorna var rejält tilltagna vilket redan från början gav ett positivt intryck, smakerna känns genuina och är välbalanserade om än något söta.
Landings hävdar att man tillverkar glassen själv med riktiga råvaror (till skillnad från de flertalet glassbarer där pulvermixar brukas friskt) och detta är baserat på min smakupplevelse sanning, då båda smakerna har en härlig om än kortvarig komplex eftersmak.
Konsistensen på glassen är inte helt oväntad len och luftig med högkvalitativa inblandningar som verkligen höjer glassen till en ny nivå.

Smaken är dock överlag något svag och den kan inte mäta sig med de premiumglassar som finns tillgängliga i butik.
Överlag en prisvärd gelato jag absolut kommer att testa fler gånger.

3,5 av 5 glasstrutar



Güntherska Hovkonditoriet:

Detta café/konditori levererade en glass lika lyxig som dess inredning,
Kulorna var minst sagt rejält tilltagna, smakerna goda och balanserade men framför allt "rena".
Konsistensen var luftig men även gräddig och kompakt vilket tyder på att detta inte är gelato utan istället en något luftigare premiumglass´.
Jag valde smakerna "Pistage" och "Vaniljkrokant" 

Pistage var riktigt god, men led av en avsaknad av nötter samt var något för svag för att verkligen ge mig den nötiga upplevelse jag vet att denna grågröna delikatess är kapabel till.

Vaniljkrokanten bjöd på en underbar vaniljglass varvat med kolasås och krokant, dessa var lite för få till antalet, men allt som allt var detta en riktigt angenäm upplevelse.

Det märks även här att riktiga råvaror och minimalt med tillsatser är ledord då smakerna är komplexa, rena och helhetsupplevelsen blir "lyxig" precis som tillverkaren verkar eftersträva.

Enligt mig Uppsalas i nuläget bästa kulglass som dock gärna kan jobba på att göra smakerna något mer intensiva.

4 av 5 glasstrutar 




Café TAR:

Då jag såg skyltningen "äkta Italiensk Gelato" väcktes genast mitt intresse, väl vid frysdisken visade sig detta vara importerad sådan från just Italien med ett ganska generiskt utseende.
Jag betalade ett skyhögt pris på 30:- för en kula av hasselnötsglass, och måste säga att jag blev grovt besviken.
Smaken var något mer välbalanserad än exempelvis Unilevers alternativ på den Svenska marknaden, men endast med en hårsmån, och sett till priset och storleken på glasskulan var detta en rejäl besvikelse.

1,5 av 5 glasstrutar





2 kommentarer:

  1. Din blogg har varit en av mina favoritbloggar i sommar, läst och blivit inspirerad av att testa de glassorter som du uppskattat, ibland har det blivit en "utflykt" för att få tag i dem. Det ljuvliga vädret har dessutom underlättat alla slags cafébesök. Jag ska till Uppsala i nästa vecka, och om tiden finns och lusten faller in ska jag söka om detta hovkonditori som du säger har god glass. Landings känner jag till sen tidigare, både god glass och fint fikabröd.
    Personligen letar jag fortfarande efter den ultimata pistageglassen som jag inte behöver resa land och rike runt för att köpa.
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt tips är en liten bod i Barcelona, minns ej namn eller något, det enda jag har i starkt minne är alla krusiduller och guld de utsmyckat den med.
      Detta var Pistage i perfektion, perfekt kulör, dagsfärska grovt hackade nötter blandat med en glassbas som tog mig till himmelriket, det skall mycket till innan något slår den ... om något KOMMER slå den.

      Tack för de fina orden, det är nya och nöjda läsare som får mig att driva bloggen :)

      Radera