lördag 13 september 2014

Recension: Järna Glass Mango

"Mangoglass"


Mangoglass ...
Jag visste inte riktigt vad jag skulle tro eller förvänta mig då just mango för mig är en potpurri av smakintryck som ibland kan vara fantastiskt, och ibland helt horribelt.

Med en ilsket gul färg som vittnar om hög frukthalt stod den trotsigt på mitt köksbord, och något tveksam, något hoppfull skedade jag upp ett smakprov.




Det som direkt slår mig är avsaknaden av bitterhet, detta är annars något som stör mig med just mango, vissa av frukterna, speciellt de som inte mognat perfekt har en slags bismak jag bäst kan beskriva som bitter och oangenäm.
Här möts jag istället av en smak som mer påminner om mangopuré med en söt och mycket koncentrerad smak av den gula frukten.

Konsistensen är lyckligtvis denna gång riktigt bra, och att äta denna glass känns bäst beskrivet som att varva mangopure med fet grädde och lite vaniljsås.

Smaken i sig är alltså överlägset den bästa hos en mangoglass jag testat, detta från en person som i princip aldrig annars äter mango.
Glassens svaghet ligger i att den till skillnad från många andra av Järna Glass smaker snabbt kan upplevas som något enformig, jag vet inte varför men jämfört med kokossmaken från samma tillverkare tappar jag snabbt intresset trots att smaken är superb.
Detta kan dock ha att göra med personliga preferenser.

Summa summarum  bevisar Järna Glass återigen att de spelar i en annan liga kvalitetsmässigt jämfört med många av de större tillverkarna.
Det som förhindrar ett högre betyg är att mango enligt mig inte är en speciellt optimal smak, men jag råder dig att pröva den i vilket fall som helst för att bilda en egen uppfattning!





Glassguruns Kommentar:
Helt enkelt en riktigt välgjord glass med mangosmak som inte kommer passa alla, men för de som gillar mango är denna eldorado, även om den känns lite stel.

Förpackning:
Snygg etikett, men jag ogillar starkt att den är i plast, det förtar den annars mycket närvarande känslan av en närproducerad ekologisk skapelse.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Järna Glass (rek 49:-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt=497g)
Ekologisk: Japp, och med alla andra  utmärkelser du kan föreställa dig
Kcal / 100 ml: NA/ men skyhögt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 / 5 
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar