söndag 7 september 2014

Recension: Yollibox Purple Granadilla

"Froyo med smak av Passionsfrukt"


Då jag såg att Yollibox erbjöd passionsfruktsglass drog jag direkt på smilbanden. detta är en av mina absolut högst rankade frukter och en smakupplevelse jag nästan aldrig tröttnar på.
Den unika kombinationen av dess sötma, syra och kraftiga rom passar till nästan allt, och skall jag vara helt ärlig är jag ganska så förvånad över att ingen annan på kommersiell nivå försökt sig på att använda dess unika smak inom just glass.





Visuellt har glassen den kraftigt gula ton jag vant mig vi att se efter att ha skurit upp en av de mörka, rynkiga frukterna, tyvärr ser jag inga kärnor som väntar utan enbart en gul slät massa vilket förtar lite av den fruktiga känslan, men jag slevar dock upp en rejäl skopa med gott mod och höga förväntningar.

Konsistensen är kompakt och lite "kall" utan att vara isig, den är dock silkeslen och ganska så angenäm då den fått smälta lite mer.
Smakmässigt är det en ok upplevelse, men tyvärr inte mer, smaken av passionsfrukt är mycket svag, den finns där, men övertas av någon udda syrlighet jag inte riktigt kan placera.
Smaken krockar dessutom med yoghurtens egen syra istället för att gifta sig med den vilket gör att de bismaker Yollibox dras med tyvärr träder fram tydligare likt de gör i deras chokladsmak. 

Det som räddar den är att trots att smakerna skär sig smakar det fortfarande passionsfrukt, och passionsfrukt är gott, den överväldigande sötman balanserar även ibland ut den udda syrligheten.

Detta är alltså en ok glass, men jag känner mig fortfarande lite besviken, mestadels för att mina förväntningar var så höga från början.





Glassguruns Kommentar:
En ok Froyo, men jag köper mycket hellre sorbet eller riktigt frukt i detta fall.

Förpackning:
Otroligt läcker, de starka passionsfruktsfärgerna och det strikta utförandet fungerar perfekt  ihop.

Köpa igen?
Nej!

------------------------------------------------------------------------
Pris: 49:-
Inköpsställe: Hemköp Malmaberg 
Storlek: 600ml  (vikt=418g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 99
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 5 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 15 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar