måndag 20 oktober 2014

Recension: Väddö Mejeri Romrussin

"Romglass med Russin"


Tillverkaren Väddö mejeri bjuder här på sin version av klassikern Romrussin  som även råkar vara en utav mina personliga favoritkombinationer.
Jag har ätit mången romrussinglass i mina dagar, men aldrig en utav gelatotyp, och därför var det lite lätt nyfiket som jag lassade ned denna smak i fryskassen.




Under locket väntar en kritvit massa med flertalet svarta prickar i form av russin.
Jag tar försiktigt en sked, sedan en till och ytterligare en, lätt förbryllad över avsaknaden av romsmak.

Just romrussin är en smak jag dömer väldigt hårt, den förlitar sig så pass mycket på sina två grundkomponenter att det mer eller mindre är ett krav i mina ögon att leverera en intensiv upplevelse med många nyanser.
Då jag dessutom gillar Rom som alkohol i allmänhet är jag väldigt petig med den balans tillverkaren lyckas uppnå, i detta fallet är det helt enkelt inte tillräckligt med just romsmak för att jag skall finna den intressant.

Den svaga glassbasen hade tveklöst kunnat vägas upp med romdränkta russin för att bjuda på intensiva "smakbomber" med en mild bas emellan dessa, men tyvärr  är inte så fallet.
Istället är de naturella, och trots en mycket trevlig rejäl söt smak på just dessa så tillför de mestadels en söt konsistensbrytare.

Smakprofilen känns nästan mer som "vaniljglass med russin" vilket innebär att en romälskare som mig gärna väljer ett annat alternativt.

Med det sagt är denna glass optimal för de av er som finner romrussinsmakerna på marknaden för intensiva då den överlag håller god kvalitet gällande balans och råvarukvalitet.




Glassguruns Kommentar:
En något för svag och mesig variant på denna tidlösa klassiker

Förpackning:
Härlig lila nyans som sticker ut i frysdisken med en jordnära design som för tankarna till hantverk.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 39:-
Inköpsställe: ICA Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  (vikt=330g)
Ekologisk: Nej (Mjölken är dock ekologisk)
Kcal / 100 ml: Na men troligtvis relativt lågt pga. vikten
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6,5 / 10
Balans: 2 / 5 
Konsistens: 3 / 5 
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 14,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar