fredag 10 oktober 2014

Recension: Väddö Mejeri Kakdeg

"Vaniljglass med mörk kakdeg"


Då jag fyndade loss på mitt lokala Ica Maxi skymtade jag plötsligt i frysdisken en okänd lila nyans.
Vid närmare inspektion visade det sig vara en för mig okänd tillverkare vid namn Väddö Mejeri.

Med löften om få tillsatser och ekologisk mjölk föll jag självklart pladask och vandrade hem med en avsevärt kyligare matkasse än vad som ursprungligen var tänkt.

Först ut i avsmakningsledet blev den numera moderna klassikern "kakdeg" som nära på alla producenter idag stoltserar med.






Visuellt möts jag av en kristallvit yta med mörka brownieliknande bitar som sticker fram i rejält tilltagna bitar.
Redan vid första skeden märker jag av en något udda konsistens, den är silkeslen och lite för krämig, på gränsen till gummiaktig.
Efter en mer noggrann koll kan jag konstatera att detta mer liknar gelato än gräddglass med en fetthalt på blyga 12% .

Vaniljbasen känns som en något lyxigare variant av den glass man normalt sett finner hos unilevers pinnglassar.
Den har en intensiv sötma och "ren" smakprofil utan komplexitet, men som istället är uppfriskande barnslig då just vaniljsmaken inte känns kemisk som så ofta annars är fallet.

Kakdegen är dock glassens stjärna, först påminner den mig starkt om de underbara mjuka kexdelarna som omgärdar "GB's Sandwich" men utvecklas därefter till en mer brownieaktig upplevelse som ibland bjuder på kristaller av socker som ger en oväntad men angenäm crunch.
Dessa bitar är väl tilltagna i antal och storlek, och snor ärligt talat fokus från vaniljbasen mycket snabbt.

Tillsammans är detta essentiellt som att sluka en gigantisk "sandwich", men tillverkad på rejält mycket bättre råvaror, det är en simpel men effektiv smakkombination som verkligen fungerar bra.

Det är ingen premiumupplevelse med flera lager av smaker, tyngd och komplexitet, men det är garanterat en glass som är lätt att tycka om och som kommer gå hem hos en bred publik.

Helt enkelt en trevlig gelato.




Glassguruns Kommentar:
En annorlunda take på en klassiker som inte når hela vägen till toppen, men som ändå känns prisvärd, trevlig och allmänt "bra" på samtliga plan.

Förpackning:
Härlig lila nyans som sticker ut i frysdisken med en jordnära design som för tankarna till hantverk.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: 39:-
Inköpsställe: ICA Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  (vikt=330g)
Ekologisk: Nej (Mjölken är dock ekologisk)
Kcal / 100 ml: Na men troligtvis relativt lågt pga. vikten
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 3 / 5 
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar