söndag 12 oktober 2014

Recension: La via Lattea Pistachio Gelato

"Pistageglass"


Då det suveräna Ica Kvantum Gränby i min närhet lyckats importa Italiensk premiumgelato kunde jag självklart inte sitta still, utan begav mig bums för att införskaffa  en mindre frys av dessa frusna exklusiviteter.

La via Galetta kommer förpackad i en silvrig otroligt läcker plåtburk som bara den nästan är värd det höga priset på 69:-.
Innehållsförteckningen är dock oroväckande lång och skvallrar om lite väl många e-nummer samt udda ingredienser för att enbart vara tillsatta i kvalitetssyfte.




Inuti plåtburken, under ett folielock väntar en snyggt nedsprutad grågrön glassbas mig.
Kulören skvallrar om att glassen trots allt innehåller en ganska rejält tilltagen mängd pistagenöt.
Konsistensen är snudd på referensklass, silkselsen, luftig, krämig och med perfekt smälttid, bara denna förhöjer upplevelsen flera snäpp.

Smaken är mer subtil än väntat, men med den komplexitet jag förknippar med pistagenöten och blandas väl med en trevlig sötma.
Den överraskar dock aldrig utan levererar istället en långvarig pistagearom som mynnar ut i en udda eftersmak med hintar av kakao.

De 600ml burken innehåller försvinner snabbt, men jag känner mig ändå något besviken, kanske är detta på grund av de höga förhoppningar jag hade med tanke på Italiensk Gelato's rykte samt priset och utseendet produkten bjöd på. Men faktum är att jag bara i Sverige har smakat många bättre och roligare varianter på denna smak.

En smak som absolut kan rekommenderas, men inte över ett flertal konkurrenters.




Glassguruns Kommentar:
Uppsminkad medelmåttig "ok" pistageglass som imponerar konsistensmässigt men tyvärr inte fullt lika mycket på smakfronten.

Förpackning:
Den snyggaste jag sett.någonsin.punkt.

Metallen, känslan av femtiotal, snittet på höjd/bredd... allt bara funkar!

Köpa igen?
Nej (men kanske för burken)

------------------------------------------------------------------------
Pris: 69:-
Inköpsställe: ICA Kvantum Gränby
Storlek: 600ml  (vikt=440g)
Ekologisk: Nej 
Kcal / 100 ml: Na men låg med tanke på fetthalt samt vikt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 3.5 / 5 
Konsistens: 5 / 5 
Ätvärde: 2 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 16.5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar