tisdag 21 oktober 2014

Recension: Lejonet&Björnen Dulche de leche

"Dulche de leche glass"

För er som inte vet är Dulche de leche det närmaste himmelriket du kan komma i kolaform!
Denna latinamerikanska kolasås är bland det godaste jag vet, och är ett stående inslag i de flesta desserter jag ibland sveper ihop.
Då Lejonet&Björnen bjuder upp till smaklöksdans med en bytta utav denna härlighet tackade jag förstås inte nej.




Visuellt är glassen härligt karamelltonad med en dragning åt det mörka hållet, något som nog kan bero på den för producenten ovanligt korta innehållsförteckningen där bara mjölk går före själva Dulche de Lechen.
Konsistensen är otroligt mjuk redan från start, denna glass är i princip redo att ätas från fryst tillstånd vilket känns ovanligt.
Då det är en glass av  gelatotyp är den mycket len och krämig, men tappar då samtidigt eftersmak. och känns lite väl lätt och luftig,

Min första sked gör mig nära på chockerad, jag hade absolut inte väntat mig den intensitet denna kolaglass bjuder på.
Smaken är stark, jag skulle vilja kall den överväldigande, samtidigt som den bjuder på alla de karamelliserade och komplexa lager av smaker som gör Dulche de leche så underbar i mina ögon.
Glassen saknar helt inblandningar, ett normalt sett nära på självmordsbenäget val då det kommer till kolaglass som nästan alltid behöver något som bryter av från sötman. Men så finns det då undantagen som bekräftar regeln och denna glass är lyckligtvis en utav dem.
Smaken är så pass bra och nyanserad att jag inte under hela byttans gång kommer på mig själv med att sakna något annat.
Samtidigt så räddas glassen konsistensmässigt utav min förkärlek för Dulche de leche som råvara, då den sega, något gummiaktiga konsistensen påminner om att äta ren Dulche de Leche ur burk och därför saknar jag aldrig något som bryter av konsistensmässigt.

Denna glass var en otippad högpoängare, hade initalt förberett mig på att sätta ett betydligt lägre betyg, men ibland är det riktigt trevligt att bli överraskad.
Minus för avsaknad av eftersmak och luftig konsistens, plus för gudomlig kolasmak.

Detta är dock en recension jag vill påpeka är starkt färgad av min personliga förkärlek till efterrätten Dulche de Leche och kanske inte alls passar dig, men i mina ögon är den underbar.



Glassguruns Kommentar:
Dulche de leche, som att äta det rent, gillar du Dulche de Leche gillar du denna, Punkt.

Förpackning:
Ljus, underbart färgschema och lekfull design, hade det inte varit för texten som känns malplacerad hade denna hört hemma bland mina favoriter.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Lejonet&Björnen! ( rek pris: 49:-)
Inköpsställe: ICA Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  (vikt=330g)
Ekologisk: Nej 
Kcal / 100 ml: 172
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 3 / 5 
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar