torsdag 16 oktober 2014

Recension: Järnaglass Mintchoklad

"Mintglass med chokladbitar"


Då Järnaglass med sin överlag skyhöga kvalitetsnivå  lockar med mintsmak är jag inte sen att införskaffa ett exemplar.

Med ekologisk mintolja, KRAV-märke samt en densitet som mer liknar bly lovar den på papperet mycket gott. Det var minst sagt förväntansfull jag tog fram förpackningen ur frysen.

Visuellt möts vi av en vit glassbas med tydligt markerade chokladbitar som vittnar om trevliga smakbrytningar och variation i konsistensen.

Just konsistensen är som vanligt tjock, kompakt och annorlunda. Sedvanligt krävde glassen en smälttid på minst 45 minuter i kylskåp. Skall ni testa denna själv kan jag inte poängtera nog hur viktigt det är att ni tinar den på detta vis då ni annars kommer mötas av en fryst klump av grädde och socker.
Den är något kallare och betydligt mer kompakt än många är vana vid, men då det resulterar i en koncentrerat gräddig, rejäl smakupplevelse är det något som enligt mig väger upp till att vara något positivt.

Minstsmaken är frisk, söt och påminner om en svagare variant av mintpastiller, då den får en skjuts framåt av grädden och sockret blir resultatet riktigt angenämt och trots glassens höga fetthalt känns det hela som en fräsch upplevelse.

Då chokladen sedan kommer in för att bryta av skapas underbar harmoni mellan smakerna då denna är från det högre kvalitetsskiktet och tillför en komplex fyllig arom och bitterhet som är välbehövlig för att inte mintsmaken skall ta över fullständigt.

Sammantaget imponerar Järnaglass med en simpel men ack så effektiv smakkombination och placerar sig på min personliga lista av Sveriges bästa mintglassar.

Detta är dessutom en av de sällsynta smakerna från tillverkaren med inblandningar, ett spår jag verkligen hoppas de fortsätter på!



Glassguruns Kommentar:
Högkvalitativ premiumvariant av en enkel och älskad klassiker, konsistensen är inte helt optimal, men allt annat är.

Förpackning:
Hantverkskänsla på etiketten och vacker glass som syns igenom enligt principen "what you see is what you get", men personligen gillar jag inte plast.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: 59:-
Inköpsställe: ICA Torgkassen
Storlek: 500ml  (vikt=485g)
Ekologisk: Ja,
Kcal / 100 ml: N/a men skyhögt med tanke på vikten och innehållet
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 3 / 5 
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. If you're looking for the #1 Bitcoin ad network, register on MellowAds.

    SvaraRadera
  2. Efter att ha provat och betygsatt Häagen-Dazs mintglass, vad skulle du ge Järna för betyg idag? Häagen-Dazsen är också en av mina favoriter. Järnas kommer inte ens i närheten. Jag har provat två Järna glassar. Det blir inga fler för mig. Åandra sidan föredrar jag gelato (gärna Gettergods).
    Personligen fann jag Järnas mintglass alldeles för tam i både mint och chokladsmak. Men värst var ändå den skummiga känslan glassen gav. Nästan bigpack-nivå. Och sen det sedvanliga fettet som satte sig i gommen. Jag hade dock ingen längre förberedelse. Jag lät den bara stå på köksbänken i dryga tio minuter innan jag tog 5-6 skedar. Det räckte. Ätvärde för mig 1 / 5.

    SvaraRadera