torsdag 5 juni 2014

Recension Hansens Glass Nougat

"Nougatglass med hembrända nougatbitar"

Efter att ha dreglat över bilder från denna anrika Danska tillverkare slängde jag mig nästan ned i frysdisken på NK för att länsa den på flertalet smaker jag hittills bara sett på bild.
Hansen grundkoncept är ett simpelt men väldigt roligt sådant, glassen kommer i alla format från pinnglass till 0,75 liters tråg, men med samma höga kvalitet på innehållet i samtliga produkter!

Nougatglassen jag direkt föll för efter pompösa löften på förpackningen om att den "vunnit fler priser än någon annan nougatglass i Danmark" är vackert förpackad i en stilren plastlåda och ligger i snygga kullar och dalar vilket påminner om de uppläggningar som finns hos Gelaterior.
Efter lite info från tillverkaren har jag fått veta att detta är ett resultat av deras glassmaskin som härstammar från 50-talet vilket höjer hantverkskänslan och mysfaktorn med en sisådär 9000%!
Till skillnad från många andra som har ett liknande upplägg (jag tittar på dig C'arte Dor) så är innehållsförteckningen förhållandevis kort utan tillstymmelser till vatten, men desto mer av grädde, mjölk och andra riktiga råvaror .




Sagda glassbas är ljust beige och ligger som sagt upplagd i små kullar och dalar vilket ser mycket inbjudande ut, det skymtar dessutom små bumlingar av karamelliserat socker här och där vilket inte gör smaklökarna mindre frestade.
Glassen är silkeslen och nästan svävar i munnen, något jag upptäcker beror på mängden luft då paketet på 725ml landar på blott 457g vilket kan jämföras med exempelvis Mormor Magdas Salta Karamell som med samma vikt har en volym på 500ml.

Detta brukar ofta vara en indikator på glassens kvalitet, även om många tillverkare som exempelvis Sänkdalens Gård idag försöker bryta den normen, lyckligtvis kan jag meddela att Hansens Glass tillhör dessa!
Detta är mycket av en smaksak då de tyngre glassarna levererar en djupare smak men de luftigare har en bättre mouthfeel och känns krämigare.
Många föredrar den tyngre smaken den Amerikanska/Franska premiumglassen ger, men fans av Italiensk Gelato kommer slå volter över denna.
Smaken som möter mig är komplex med flera toner men jag anar framför allt en hint av kaffe latte och en svag ton av nutella, bränt sockler och hasselnöt.
Ett visst djup i smaken saknas vilket jag skyller på lufthalten, men detta glöms snart bort då den liksom smälter i munnen.
Jag finner mycket kort en utav de frekvent förekommande klusterbitarna av nötter och karamelliserat socker vilket höjer upplevelsen ytterligare till en ny nivå och bjuder på en söt, bränd brytning gällande smaken och get glassen en vuxen karaktär.

Mitt sammanfattade intryck är att detta är en riktigt riktigt bra introduktion från Hansens, den har en trevlig karaktär och underbar konsistens med en lyxig atmosfär över sig.
Den når dock inte samma smakdjup som de tyngre glassarna, men då smakprofilen är både unik och behövd i det relativt stela glasssverige och den levererar starkt på alla andra områden förlåter jag detta och delar ut ett högt betyg samt en köprekommendation!




Glassguruns Kommentar:
Trevlig lite vuxnare glass med underbar smak och inblandningar, hade den bara varit kompaktare hade betyget nått skyarna!

Förpackning:
Väldigt simpel på ett positivt vis, Danskarna har alltid legat i framkanten gällande design och så även här, två glassiga tummar upp för simplicitet återigen!

Köpa igen?
Så fort den finns tillgänglig nära mig ja!

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Hansens Glass! (rek: 75:-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 725ml  (vikt=457g)
Ekologisk: Japp
Kcal / 100 ml: 146
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25
----------------------------------------

2 kommentarer:

  1. Vore bra om du skrev ut priset (rek. försäljningspris) på glassen även om du fick den som gåva från tillverkaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall göras fortsättningsvis om det är något ni uppskattar, funderar på att även skriva inköpsställe för lite smygreklam för de butiker som har ett brett utbud vilket jag anser bör belönas!

      Radera