måndag 23 juni 2014

Recension: Guteglass Hallon&Yoghurt

"Froyo med smak av hallon"

Från Gotland kommer här en glass som verkar ha siktat in sig på att täcka varje tänkbar trend gällande livsmedelsprodukter.
Eller vad säger ni om en Yoghurtglass med låg fetthalt producerad för hand med somrig smak av bär på lokala råvaror.
Dessutom med innehållsförteckning så kort att Mats-Eric Nilsson förmodligen komponerar ömma dikter om den på kvällarna!

Hallonhalten (alltid velat skriva det) är på stöddiga 35% med bara socker och Yoghurt som kompanjoner, vilket gör mig smått förväntansfull om en intensiv smakupplevelse trots den lägre fetthalten.


Kulören som möter mig lovar direkt guld och gröna skogar med en intensivt rosa ton och den första skeden jag tar bekräftar mina förväntningar.
Detta är hallonsmak koncentrerad likt en laser, hallonsmak som fullkomligt penetrerar dina smaklökar och nästan tvingar dig att tänka på sommarängar, midsommarstång och skärgårdar.
Det är inte helt olikt att hälla i sig koncentrerad hallonsaft .... bara kallare, sött och syrligt.
Konsistensen är luftig och len och då glassen dessutom är något av en lättviktare undrar jag lite i hemlighet hur de bärt sig åt för att vispa in så mycket luft utan karragenan eller liknande E-ämne.

Nu då jag öst beröm över den måste jag ju även komma med lite kritik, och i denna glass fall blir det dess styrka som även kan vändas till något negativt, jag trodde aldrig att jag skulle skriva detta men detta är nästan för mycket hallonsmak för en vanlig dödlig som mig.
Efter halva byttan längtar jag desperat efter lite mintchoklad, lite vite choklad, eller varför inte lite lokalproducerade kexbitar som kan bryta det konstanta hallonbombardemanget.

Detta är en sommarglass för hallonälskaren och en produkt som helt klart utmanar Ben&Jerry's "Greek Yoghurt" lansering.
För intensiv för mig att äta njutbart i ett svep, men i portioner eller tillsammans med exempelvis en pajbit kan denna glass stå med spikrak rygg!




Glassguruns Kommentar:
Hallonglass med extra hallon och lite mer hallon på det, koncentrerad sommar för dig som gillar bär.

Förpackning:
Riktigt riktigt bra med en sober simplistisk lättigenkännlig design.

Köpa igen?
Jajamän, som komplement till valfritt bakverk.

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Gute Glass! (rek: 59:-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt=375g)
Ekologisk: Äkta Vara märkt så bättre!
Kcal / 100 ml: NA men lägre pga, låg fetthalt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 3,5 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4,5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar