torsdag 26 juni 2014

Recension: Aino Lakrits Choklad

"Chokladglass med lakrits, lakritssås och toffeebitar"

Efter lite efterforskning i min kära hemstad hittade jag nära ett industriområde med en vänlig polsk handlare som driver en importbutik för polska delikatesser samt finska varor.
Han förtäljde att han skulle uppdatera sitt glassutbud fredagen innan midsommar vilket jag självklart lade på minnet, så sagt och gjort åkte jag till denna veritabla oas av udda korvar och inlagda grönsaker för att införskaffa den finländska "jäätelö" mina finlandssvenska vänner håller så kärt.




Jag valde att införskaffa tre burkar av märket "Aino" från Nestle vilka erbjöd roliga varierade smaker i halvlitersförpackning.
Jag fastnade speciellt för smaken choklad/lakrits vilket lät unikt men också mycket gott du Finnarna verkligen är gudomliga gällande just lakritsbiten.

Det första som tyvärr slår mig med just denna smak är att den väger in fjäderlätt på 325 gram trots en annars trevlig vattenfri innehållsförteckning.
Utseendet är ganska intetsägande men påminner lätt om en "Core" glass med en svart ansamling av vad jag antar är lakritssås i mitten.
Direkt vid första skeden måste jag tyvärr konstatera att chokladsmaken är klen, konsistensen är helt klart godkänd även om den är lite väl luftig, men just smaken är inte i närheten av många andra lättviktiga glassar såsom Sänkdalens Choklad eller Lejonet&Björnen Ekologisk Choklad, den saknar djup och karaktär vilket ger den en platt intetsägande känsla som känns billig.
Lakritssåsen är desto bättre med en stark distinkt karaktär och härlig sälta, den skulle nog absolut funkat bra med en mörkare kraftigare choklad, men i detta fallet tar den helt överhanden då jag förtär den.
De omtalade Toffeebitarna är få till antalet och jag letar desperat efter dem tills jag plötsligt finner var de gömt sig, i lakritssåsen.
Detta hjärnsläpp från tillverkaren förstår jag inte då de enbart blir till en smaklös konsistensbrytare som helt försvinner i den svarta såsens överväldigande makt.
De har dessutom varierande konsistens, några är hårda och krispiga och tillför glassen en hel del, medan de mjuka däremot sänker den.
Sammanfattat är detta en god ide som tyvärr faller på bristande kvalitet och utförande, speciellt nu på senaste tiden då jag haft nöjet att avnjuta flera nya kvalitetsinriktade tillverkare blir det solklart hur stor skillnaden är.
Jag vill gilla Aino, men i detta fallet duger helt enkelt inte produkten på någon av punkterna.




Glassguruns Kommentar:
Bra ide som faller på balansen och kvalitén.

Förpackning:
Denna är riktigt bra med en ovanlig mix av lekfullhet och exklusivitet, sobra färger och bra bildkomposition.

Köpa igen?
Nej!

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53:-
Inköpsställe: Polska Stugan Västerås
Storlek: 500ml  (vikt=323g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 143
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 2 / 10
Balans: 2 / 5 
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 2 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 9 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar