söndag 3 augusti 2014

Recension: Gute Glass Salmbär

"Salmbärsglass"

Bland alla hallon, jordgubb och blåbärsglassar kommer här Gotlänningen Gute glass med en annorlunda mer distinkt utmanare till bärglasstronen.

Salmbär, eller blåhallon är för er som inte vet ett bär som nästan enbart förekommer på Gotland (och nära sjön Tåkern).
Det är nära besläktat med både hallon och björnbär, jag har aldrig prövat det, så det var med ovissa smaklökar jag lyfte bort locket.




Kulören på glassen liknar en hybrid mellan blåbärsglass och just hallonglass med en något rödare ljusare ton, i hela glassen syns dessutom en myller av mörklila bitar av bär och kärnor vilket vittnar om den skyhöga frukthalten i denna skapelse.
Konsistensen är precis som de andra glassarna från Gute Glass silkeslen och gelatoliknande, här kommer dock fruktbitar och kärnor titt som tätt och avbryter den upplevelsen för att ge variation.
fruktbitarna är lyckligtvis inte frusna, och kärnorna är ytterst små utan bismak vilket gör att glassen känns naturlig och "rejäl" utan att dra sig med några av alla de problem denna kategorisering i bland medför.

Smaken är mycket snarlik hallon, men med en mindre påträngande syrlighet och något mer närvarande beska, om jag skall vara ärlig är jag inte säker på om jag är mer förtjust i detta eller traditionell hallonglass, men salmbäret visar sig vara en mer lättäten upplevelse då den djupare smaken och den svaga beskan håller syrligheten och sötman i schack på ett annat vis.
Jag kan bäst beskriva den som om du skulle moffa in en näve hallon tillsammans med sockerlag, grädde och max två-tre björnär i munnen samtidigt.

Detta är en somrig och fräsch upplevelse som känns annorlunda och nyskapande då det faktiskt är den första salmbärsglassen jag hittills sett.
Gute Glass är ett företag som konstant växer i mina ögon då de gör sin egen grej med smaker relaterade till den Gotländska kulturen, och denna trevliga sommarfräscha upplevelse är ytterligare en fjäder i hatten!




Glassguruns Kommentar:
Rolig och unik glass med somrig och fräsch smak som slinker ned alldeles för lätt.

Förpackning:
Stilren och löjligt läcker bildkomposition med klara kulörer, jag kan inte ogilla den...

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Gute Glass! (Rek pris: 59:-) 
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt=355g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: NA
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar