torsdag 14 augusti 2014

Recension: Grenna Glass Lakrits

"Lakritsglass"

Jag har haft en lakritsperiod ganska nyligen, missbrukat lakritspulver i i princip alla mina maträtter, tuggat tuggumin med salmiaksmak och ugnsbakat lakritsrot vid mer än ett tillfälle.

Likaså Glassen jag slevar i mig har gått i denna underbara ärtväxts tecken.

Denna gång är det Grenna Glass som skall stå för njutningen, med en kort innehållsförteckning och en anständig vikt på 435g var mina förväntningar på denna smak ganska så höga.




Visuellt är denna glass ganska så ljus och har inte den mörkbruna kulör jag personligen förknippar med lakrits, med andra ord intetsägande och snarlik många andra smaker därute.
Konsistensen är lätt och luftig med gräddig mouthfeel, just konsistensen är ett av Grenna Glass trumfkort, personligen anser jag att den är en av de bästa i Sverige då den inte är lika grynig som många andra glassar inom samma viktkategori utan istället känns som en gräddig gelato.

Smakmässigt är denna glass mest lik Finsk sötlakrits vilket känns trevligt och nytänkande då just lakritsglass brukar ofta vara mer åt saltlakritshållet, alternativt med smak av enbart lakritsrot.
Denna glass levererar istället en mycket mild försiktigt smak med framträdande sötma och som låter glassbasen träda fram i full kraft.
Jag kan absolut se hålet i marknaden denna glass fyller då saltlakrits/lakritsrot för många är lite väl intensivt, men då jag som person är en stor fantast av just intensiv kraftig lakrits saknar denna glass för mig personlighet och känns mesig.
Hade det funnits någon typ av inblandning hade det varit en annan historia då exempelvis hackade bitar av äkta mjuk sötlakrits  skulle kompletterat glassen perfekt och dessutom get små intensiva explosioner av lakrits med basen som fjäderlätt bakgrund.
Istället finner jag mig glufsandes en helt klart godkänd, men något tråkig glass, jag äter upp den, jag gillar den, men den etsar sig inte fast och jag hittar inget speciellt med den jag vill lägga på minnet.

Allt som allo är detta en bra glass, men den skulle helt klart gjord sig bättre i mindre portioner, som 500ml förpackning är den för enformig och svag för att kännas prisvärd.
Piffa upp den med en simpel inblandning däremot, och detta kan bli något att räkna med då den har en väldigt särpräglad smakprofil med sin sötlakritston.




Glassguruns Kommentar:
Svag sötlakritsglass som tyvärr blir lite väl enformig och stel.

Förpackning:
Jag ogillar plasten men älskar etiketten, det är bara att konstatera att glass gör sig bättre i papp.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Grenna Glass  (Rek pris: 53:-) 
Inköpsställe: NK Saluhall
Storlek: 500ml  (vikt=435g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: NA men högt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 2 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar