måndag 18 augusti 2014

Recension: Ben&Jerry's Chunky Monkey

"Bananglass med chokladbananer och valnötter"

Jag satt e helt vanlig vardagskväll och ströläste mina gamla recensioner för att se om några var i behov av att editeras då det plötsligt slog mig att bland alla de glassar från Ben&Jerry's jag testat saknades det en smak.
Extra pinsamt blev det då jag insåg att jag till och med refererat till denna i minst en annan recension tidigare, och en språngmarsch till ICA senare stod jag i hallen med en "Chunky Monkey" i tygkassen.

Detta är alltså en bananglass med valnötter och chokladbitar formade som bananer, och en av Ben&Jerry's mest populära smaker utomlands.
Fast besluten om att sluta cirkeln och ha samtliga av Ben&Jerry's Europeiska sortiment avsmakat slet jag bort locket.




Visuellt är glassen mycket angenäm, en ljusgul, lätt beigetonad massa möter ögat med flertalet mörkbruna fläckar som indikerar ett generöst antal chokladbananer.
Konsistensen är likt de flesta av Ben&Jerry's glassar krämig och len med tyngd, den känns lyxig men ibland ger den intrycket av att vara något urvattnad.

Glassen i sig är mycket söt, smaken kan jag närmast likna vid bananpuré mixat med vaniljsocker och mjölk, god och trevlig men alldeles för sliskig för mina smaklökar, med för lite banansmak för att jag skall känna mig nöjd.

Chokladbitarna tillför väldigt mycket till glassens helhet, de har en god smak, en trevlig hård konsistens och balanserar ut banaglassens sötma något med kakaons beska vilket minst sagt är välbehövligt.
De återfinns dessutom i ett generöst antal i hela glassen vilket gör att man slipper gräva för att finna dem.

Valnötterna är likaså de ett mycket trevlig komplement, den feta nötsmaken gifter sig med chokladen och den lite för söta bananglassen och bildar en mycket angenäm helhet, även dessa återfinns i stor mängd i hela glassen.
Konsistensen på dessa är inte krispigt fräscha likt jag föredrar utan betydligt mjukare, men detta är en personlig preferens och inget som påverkar betyget då dessa fungerar lika bra.

Sammanfattat är detta en bra mix av smaker, men faktumet är att glassens största behållning är inblandningarna då glassen i sig är på tok för söt och mild.
Detta leder till att helheten snabbt känns ganska ointressant och att den känns medelmåttig, då Lidl dessutom har sin Bananalicious till halva priset faller denna tyvärr lite i skymundan.




Glassguruns Kommentar:
En trevlig men för blyg glass som faller på sin sötma och ovilja att ta ut svängarna

Förpackning:
Charmig, färgglad och återspeglar bra glassen som väntar, tummen upp!

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53:-   
Inköpsställe: Hemköp Barkarby
Storlek: 500ml  (vikt=435g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 240
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 5 / 10
Balans: 2 / 5 
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 15/ 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar