måndag 30 december 2013

Recension: Ben&Jerrys Core: Karamel Sutra

"Kola och Chokladglass med browniebitar samt en kärna av kolasås "

Då jag hittills varit mycket positivt överraskad av Ben&Jerrys produktserie "Core" var det nästan lite ledsamt att inhandla den sista tillgängliga smaken för avsmakning och bedömning.
Ben&Jerrys kommer nog visserligen med stor sannolikhet att i framtiden lansera ytterligare variationer på detta framgångsrika koncept, men det brukar ju som bekant ta sin tid för dem att dundra ut sina nya produkter.
Men med tanke på vad som eventuellt väntade mig satte jag mig ändå med ett brett leende framför en film med ett tinat exemplar.
Caramel Sutra låter på förhand som en mycket smart kombination där man har skippat den standardiserade vaniljglassen mot den betydligt roligare kolasorten och dessutom adderat en kärna av sin normalt sett underbara kolasås för att verkligen förpassa den som förtär denna glass i totalt sockerkoma.
För att balansera det hela har de dock tagit förnuftet till fånga och lagt in den mäktiga, tunga och mörka chokladglassen med medföljande chokladbitar.




Då jag sneglar under locket blir jag dock lite lätt fundersam, kolaglassen är väldigt väldigt ljus, nästan samma nyans som vaniljglassen brukar ha. Men då jag förflyttar blicken till den lilla klicken synlig kolasås som hintar om vad som väntar under ytan, och sedan mot den kakaofärgade chokladglassen byts min misstänksamhet direkt ut mot nyfikenhet.

Jag börjar med klassikern choklad, precis som jag väntat mig är detta en direkt kopia på "Chocolate fudge brownie" basen med den lilla skillnaden att browniebitarna är utbytta mot ett ganska matigt chokladkross.
Med sin kraftfulla chokladsmak, silkeslena konsistens och direkta premiumkänsla är detta en riktigt bra chokladglass som förhöjs ytterligare av konsistensbrytningen chokladkrosset ger .
Den hamnar dock ganska långt bakom just "Chocolate fudge brownie", och trots att den är  både trevlig och god känns jämförelsen mellan dessa lite som att tända ett stearinljus bredvid en majbrasa!

Jag går sedan över till karamellsåsen och kan nöjt konstatera att den är allt jag hoppats på och lite till.
Kraftfull, smakrik, len, underbart seg och med en ton av sälta som förtar lite av sötman kan jag bara kapitulera efter denna balanserade flytande himmelrike.

Kolaglassen som jag väntade till sist med är dock denna glass svarta får.
I början känner jag, bedövad av karamellkärnan knappt ens en hint av kolasmak, istället får jag verkligen dubbelkolla att det inte står "vanilj" på burken.
Efter att ha låtit smaklökarna vila någon minut ger jag den ytterligare en chans, och denna gång tycker jag mig kunna ana en hint av en ganska artificiell kolasmak, inte helt olik den man finner hos godiset "kolasnören".
Detta hade inte varit så farligt om den hade ackompanjerats av kolabitar eller dylikt för att förstärka smaken.
Men då den presenterats solo blir detta istället ett bottennapp i en annars underbar kreation.
Med färskt minne av "Fairly Nuts" och "Caramel Chew Chew" vet jag ju att Ben&Jerrys kan bättre ... betydligt bättre.

I slutändan är dock chokladglassen med medföljande kolakärna dock tillräckligt för att jag skall sätta ett högt betyg.
















Glassguruns Kommentar:
Underbar kolakärna med en lika underbar chokladglass. För att den skall nå högre måste dock något raskt göras åt den ytterst medelmåttiga kolaglassen, och jag ser den gärna utbytt mot något mer ... innovativt.

Förpackning:
Jupp, återigen är den snygg och rolig, jag slås gång på gång av hur "godissugen" den gör mig.

Köpa igen?
Nej, det finns bättre smaker av "Core" serien och betydligt bättre enskilda smaker av dess komponenter, den gör helt enkelt inte något som inte någon annan glass  i deras produktserie klarar bättre.

------------------------------------------------------------------------
Pris: 62 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 220
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8,5 / 10
Balans: 2 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 3,5 / 5 ( den är god, men 62:- är kraftigt ... ) 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. Do you want to get 30 bitcoin referrals every month, for free?

    Here is How To:

    1. Claim 3,000 min. (3,000/10,000/30,000 levels) free satoshi per 24h from the Mellow Ads Faucet.

    2. Start a 24 hours banner campaign (set the budget with all of your collected satoshis) advertising a bitcoin related referral link.

    3. Upon the campaign's completion, re-claim and re-start.

    SvaraRadera