söndag 15 december 2013

Recension: Ben&Jerrys Core Peanut Butter me up

Nytt om uppdateringar på sidan:
För det första vill jag be om ursäkt för min frånvaro under den senaste tiden, jag jobbar stenhårt i nuläget på att översätta allt jag skrivit till engelska och lansera bloggen på engelska inom en snar framtid.
Jag har dock ätit och glufsat i sedvanlig ordning så ni kan absolut förvänta er kontinuerliga uppdateringar från och med nu.
Målet är att uppdatera varje tisdag och fredag, men om ni läsare önskar annat kan jag ändra dessa dagar.

Jag har även nu investerat i en kompaktkamera vilket kommer innebära egna högupplösta behandlade bilder inom en snar framtid

Jag har även lanserat en sista kategori  sammanfattningen,. något så pass simpelt och självklart som "Köpa igen?" där jag kommer skriva om och varför det blir ett andra köp alternativt en diss.

/Glassgurun

"Vanilj och jordnötssmörsglass med Peanut butter cups med en kärna av hallonsylt"

Efter den mycket goda Blondie Brownie var jag minst sagt sugen på att testa denna smak då jag som bekant är ett enormt fan av den gudomliga mackan "PBJ".

Blandningen av Ben&Jerrys jordnötssmörsglass med en kärna av hallonsylt lät på förhand gudomlig, och även om just vaniljglass lät lite väl oinspirerat var mina förväntningar skyhöga redan från start.


Efter noga inspektion av innehållet under plastlocket var jag fortfarande lika sugen som i början, trots ganska liten skillnad i färg ser ändå glassen mycket lockande ut med trevliga färgkontraster mot den rosaröda kärnan i mitten.
Jag börjar direkt med ett smakprov från den något brunare jordnötssmörsidan och konstaterar nöjt att Ben&Jerrys återigen har lyckats med denna smak.

Sötman blandas perfekt med den speciella smaken som endast jordnötter har och planar ut i en försiktig men fyllig eftersmak. Min enda känga till denna är att lite sälta nog hade höjt smaken ännu mer (tänk saltade jordnötter).
De Peanutbutter-cups som jag finner är helt otroligt goda och flera till antalet.
Jag vågar med gott samvete påstå att dessa är bättre än "Reeses" med en mörkare choklad och mer balanserad smak.

Då jag testar vaniljglassen blir det en axelryckning med ett svagt leende.
Ben&Jerrys kan verkligen vanilj, den är söt, len, fyllig, känns "premium" och smakar naturligt. Anledningen till axelryckningen är att vanilj i sig, oavsett hur god den är, inte är speciellt spännande.

Som tur är bryter hallonsåsen av kraftigt, men efter ett par skedar märker jag att jag är mindre upprymd än vad jag borde vara, och inser snart varför.
Såsen är helt enkelt för, söt, på tok för söt.
Istället för att vara tillverkad av mestadels hallon och ha den där underbart starka smaken riktigt högkvalitativ marmelad, är den istället betydligt mer lik såsen man får vid sidan av i en "risifrutti".
Detta hade nog funderat bra i en beskare glass, men med en söt vaniljglass och en söt jordnötssmörsglass blir det helt enkelt "för mycket av det goda" (eller i detta fallet det söta).

Det viktiga är ju dock glassen som helhet, "Blondie Brownie's" största behållning var just de underbara smakkontraster den bjöd på, den kändes alltid spännande och var en fröjd att äta då den ständigt gav mig något nytt.

Detta misslyckas tyvärr denna glass kapitalt med, vaniljglassen smälter istället ihop med jordnötssmaken vilket planar ut den med vaniljens mjälla ton.
Det leder i sin tur att hallonsåsen känns malplacerad, och i slutändan blir det mest en söt och lätt sliskig sörja.
Denna glass är helt enkelt godare att äta, en ingrediens i taget.
I slutändan är jag lite lätt besviken, denna glass hade sådan potential, men förstördes av något så simpelt som smakbalans.
Jag rekommenderar dig istället att köpa "Peanut butter cup" och blanda i högkvalitativ hallonmarmelad i efterhand och hoppas under tiden på att Ben&Jerrys tar sitt förnuft till fånga och byter ut vaniljglassen i denna produkt.

En av de bästa kombinationer som finns
Mina känslor ganska exakt
 för denna glass












Glassguruns Kommentar:
En glassort med enorm potential som förstörs och förvandlas til len tråkig söt sörja av dålig smakbalans. Den är dock fortfarande god om du äter en sida i taget vilket gör att jag inte kan ge den ett för dåligt betyg.

Förpackning:
Löjligt hungerframkallande med fina färgkontraster och lekfull utformning, om ändå glassen hade haft lika distinkta smaker som förpackningen ger sken av !

Köpa igen?
Nej !
Om de byter ut vaniljen absolut!

------------------------------------------------------------------------
Pris: 62 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 220
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8,5 / 10
Balans: 1 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 2 / 5 ( den är god, men 62:- är kraftigt ... ) 
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 15,5 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar