torsdag 24 oktober 2013

Recension: Häagen-Dazs Cookies and Creme

"Vaniljgräddglass med Kakbitar"


Glass och kakor kan mycket väl vara en av de bästa smakkombinationerna som finns, sötman och kylan hos glassen blandat med den annorlunda smaken och konsistensen hos kakan blir alltid gott, möjligtvis med risken att just smaken av kaka kan bli lite påträngande.

En av mina personliga favoritsorter är "Oreo's", ett mörkt chokladkex med en gräddig vaniljfyllning. Därför blev mina ögon stora som tefat då jag efter mycket febrilt letande i den glassöken som är Västerås fann denna smak på mitt lokala Konsum undangömt bak i frysdisken.

Det dröjde inte länge innan jag stirrade ned i en gräddvit glass med flertalet förföriskt mörka kakbitar undangömda strax under ytan.

Efter en sked förpassas jag snabbt till nostalgins fagra drömland, där jag ser mig själv som osnuten sjuåring sittandes med ett glass mjölk i vilket jag febrilt doppar kaka efter kaka.

Smaken på vaniljglassen är lite gräddig, fyllig med detta märkes klassiska smak av äggula,  och ytterst välbalanserad mellan sötma och smakintensitet. Det känns tydligt att den verkligen är premium då konsistensen är i det närmaste perfekt och smaken gör det klart att äkta vaniljstång här har använts. Jag kommer ärligt talat inte på så mycket mer att skriva då jag verkligen inte har några som helst negativa synpunkter på just denna.

Kakbitarna är nära på perfekta kopior av Oreo's ( även om de ju självklart inte får kallas för det pga. licensen ) och är på något mirakulöst sett fortfarande krispiga och fräscha istället för mjuka och soggiga som jag först fruktad, då just denna typen av kex är gjorda för att dra till sig vätska. Det som tyvärr slår mig direkt är att bitarna är ... små. Häagen-Dazs har absolut inte snålat med mängden, men det är inte nära på lika generöst med kakbitar om man jämför med många andra tillverkare.
Den mindre storleken på själva bitarna gör dessutom att jag inte riktigt får det tuggmotstånd jag hade velat ha från glassen, vilket tyvärr gör att denna annars underbara smakkombination i längden för mig känns lite tråkig.

Sammanfattat är denna smak bra, jag skulle till och med vilja skriva mycket bra då den är befriande spartansk med två starka solida smaker. Men i längden blir den på grund av de lite för små och för utspridda kakbitarna. Det är tydligt att de siktat på en marknad av "finsmakare" med denna sort istället för den breda massan vilket tyvärr hindrar den från att leverera sin fulla potential i min mening. I nuläget känns den jämfört med konkurrenternas smaker lite "snål"

En smak som garanterat skulle kunna nå betydligt högre om man bara gjorde några enkla justeringar.







Glassguruns Kommentar:

En besvikelse enligt mig, god och välbalanserad i mindre mängd, enformig i större. En glass som du antagligen kommer älska vid mindre portioner och vid sidan av andra desserter, men inte kommer köpa för att äta i en sittning. Helt enkelt för vuxen för sitt eget bästa.

Förpackning:
Traditionellt röd med en känsla av "lyx", bra och simpel bild som berättar precis vad som väntar ( förutom själva storleken på kakbitarna ... )

Köpa igen?
På tok för tråkig för det, ledsen Häagen-Dazs

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 249
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10 ( glass = 10/10 kakor = 3/10 pga. mängden ) 
Balans: 3 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 2 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 16/ 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar