onsdag 16 oktober 2013

Recension: Ben&Jerrys The Vermonster

"Gräddglass med lönnsirap samt kanderade pekannötter och en kolaswirl"


Lönnsirap, detta mirakel till sockerstinna klibbiga vätska är för mig essentiellt till flertalet desserter och kan med sin karakteristiska unika smak höja de simplaste rätter till oanade höjder.
Därför har jag alltid tyckt att det är lite udda att just utbudet av glass med lönnsirap är så mediokert då användande av en lite dyrare råvara ( saffran, belgisk choklad, alkohol etc. ) inte stoppat tillverkare tidigare.
Ben& Jerry "The Vermonster" är därför en välkommen frisk fläkt i de Svenska fryshyllorna.
Efter att ha läst innehållsförteckningen blir jag dock genast skeptisk "Karamelliserade pekannötter  med en kolaswirl och lönnsirapsglass låter helt enkelt som lite väl mycket av det goda, eller i detta fallet söta.
Men nyfikenheten över min favoritsirap i glassformat sätter ändå ribban högt och förväntningarna är stora då jag rushar hem med den nyinhandlade halvlitersförpackningen.
Då jag öppnar locket möts jag en underbart beigetonad glass där jag redan nu anar både kolasås och pekannötter i mängder, och efter första skeden får jag bara  två tankar i huvudet, först "Sött" sedan "Gott".
Precis som jag fruktade är denna glas faktiskt på tok för söt för sitt eget bästa, för trots att jag i de flesta fall annars tycker om den "sliskighet" som många av Ben&Jerrys glassar har, blir detta helt enkelt lite väl mycket för att jag efter att par skedar inte skall tycka att det är i överkant.

Glassen i sig är exempelvis visserligen söt, men gräddigheten de lyckats uppnå kombinerat med den underbart starka och lena lönnsirapens rena smak gör att den istället uppnår en balans som få av Ben&Jerrys glassar lyckas med, dessutom har den något så unikt som en balanserad sälta.
Men då denna sedan kombineras med de visserligen otroligt goda, men söta kanderade pekannötterna och därefter en kolasås mycket snarlik den de använder i "Fairly Nuts" blir det helt enkelt för mycket. Detta till trots håller glassen hög kvalitet och alla ingredienser är av hög kvalitet, och min kärlek till lönnsirap överväger med lätthet den påträngande sötman mycket snabbt.
konsistensen på Glassen är bland de bästa i Ben&Jerrys sortiment, det är segt, lent, knaprigt och klibbigt på samma gång och just denna biten hittar jag verkligen ingenting att påpeka.
Sammantaget levererar "The Vermonster" precis det den lovar, en klibbig, sliskig aromatisk och till viss del underbar upplevelse. En glass som sitter perfekt för dig som är inbiten sockeråtta eller känner ett enormt sötsug, men inget jag kommer inhandla regelbundet. Gott, men Ben&Jerrys kan bättre !









Glassguruns Kommentar:
Söt och klibbig i överkant, men jag rekommenderar ändå att ni testar denna då glassen är värd att inhandla enbart för lönnsirapen i sig. En unik och rolig smak som jag hoppas kommer justerar i framtiden för att tona ned sötman på själva glassen, och istället låta alla smaker skina igenom i denna på papperet gudomliga kompott !

Förpackning:
En av Ben&Jerrys bästa, främst tack vare de fallande löven som verkligen ger ifrån sig en känsla av att "nu är det höst ute, stanna hemma framför din TV och ät glass istället". Dessutom har den en ko med en keps, vem gillar inte det liksom ?
 Det enda jag inte gillar är den gröna outlinen på texten som jag tycker skär sig mot den övriga färgkompositionen.

Köpa igen?
Då det är den enda vettiga lönnsirapsglassen på marknaden, absolut !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 290
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 2 / 5
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 4 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 18/ 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar