söndag 6 juli 2014

Recension: Järnaglass Caffé Latte

"Gräddglass med smak av kaffe"

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om Järnaglass längre, jag försöker hålla mig kritisk och stel, en del av mig vill kunna ge dem en känga för att de fokuserar på en enkel produkt utan krusiduller medan många andra tillverkare känns långt mer kreativa och slåss med inblandningar och udda råvaror.
Men likt den genialiske slackern i din klass som på något udda sätt alltid satte högsta betyg i allt får jag ännu en gång konstatera att denna tillverkares behållning ligger i just att de inte behöver fläska på med tusen och en kanderade nötsorter.
De når helt enkelt hela vägen fram bara för att de gör sin produkt så j*kla bra med simpla rejäla medel.




Denna kaffeglass som exempel är sådär tråkigt lattefärgad, den luktar latte och då jag tar min första sked smakar den latte.
Men inte en latte på valfri snabbmatskedja, snarare sagt en latte färskmalen på ett italienskt kaffehus som baristan sedan råkade tömma en hel gräddkanna i.
Smaken är balanserad, koncentrerad utan att vara överväldigande och dessutom otroligt krämig. 
Sötman balanserar beskan från kaffet tillsammans med grädden, och resultatet blir en vuxen men ändå mild upplevelse som jag tror kan gå hem hos kaffehipstern såväl som de som knappt mäktar med en americano på McDonalds.
Den beskrivs bäst som en kaffe-latte från valfritt finare innerstadscafé, bara krämigare, sötare och gräddigare med en hint av kakao som subtilt är närvarande. 

Nu då jag fullkomligt öst verbala rosor över glassen måste jag självklart försöka komma med några negativa punkter, denna gången är det konsistensen som inte levererar ... alls.
Jag vet inte om jag fick ett måndagsexemplar eller vad som gick fel, men glassen smälter lite som den vill trots min sedvanliga kylskåpstining kombinerat med rumstemperatur.
Jag varvar att sörpla upp en rinnig massa med att få ilningar i tänderna av isbitsliknande klumpar, de delar av glassen som dock tinar normalt är tillräckligt bra för att kompensera detta. 
Tack vare konsistensen hamnar inte betyget denna gång lika högt som vanligt, men jag kommer försöka få tag i ett nytt exemplar snarast, likt jag gjorde med  Mormor Magdas Poppiga Popcorn för att se om felet var en engångsföreteelse.

Sammanfattat är detta en kaffeglass som smakar just kaffe, skillnaden mellan denna och konkurrenterna är dock gräddigheten som stärker smaken och höjer den ytterligare en nivå.




Glassguruns Kommentar:
Den nog bästa kaffeglass jag ätit hittills ... de bitar som inte hade smält eller var frysta det vill säga ...

Förpackning:
Snygg och charmigt simpel, allt andas småskaligt och hantverk, men varför är den i plast ...

Köpa igen?
Ja, även om konsistensen är kass är den god nog för att balansera upp det, om det visar sig att jag bara hade otur kommer jag bunkra!

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Järnaglass! (rek: 59-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt=497g)
Ekologisk: Ja, dessutom KRAV-märkt .. och ÄKTA VARA märkt ... 
Kcal / 100 ml: 141
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 1 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

3 kommentarer:

  1. Hej. Har du funderat på att prova Avestaglass LCHF-glassar eller BojaBoja veganska? Hade varit kul att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      BojaBoja såg onekligen intressant ut, det är flera RAW/Vegan glassar inplanerade, men är dock lite begränsad av utbudet geografiskt tyvärr.
      Avestaglass har jag prövat en gång, men blev rejält besviken så brydde mig inte om att skriva en recension, i nuläget har jag så många andra lovande märken som efterfrågat en recension att jag prioriterar dem först.

      Tack för tipset :)
      /Glassgurun

      Radera
  2. Hej!
    Jag provade för första gången Järnaglass och då Mint & Choklad. Med tanke på pris hade jag höga förväntningar men konsistensen var oväntat dålig. Riktigt vattnig och inte alls den gräddig jag hade hoppats på och förväntat mig. En besvikelse och skulle inte rekommendera andra att köpa.
    /Johannes

    SvaraRadera