onsdag 9 juli 2014

Recension: Yollibox Rich'n'Smooth Chocolate

"Froyo med chokladsmak"

Helsvenska Yollibox var den första producenten att fylla allmogens ICA med frusen yoghurt och bör därför klassas som någon form utav grundmall för bedömning av Froyo i framtiden.
Då de är den enda producenten jag sett i Sverige hittills som erbjuder froyo med chokladsmak föll valet naturligtvis på denna.




Glassen kommer levererad i en söt, på marknaden unik pappersbox med riktigt läcker design och i oortodoxa 600ml.

Då jag "poppar" boxen möts jag av en slät, mörk brun massa som nästan  ser lite glansig ut.
Efter några minuters tining tar jag första skeden och möts av en mycket svårdefinerad smak.
Det första som träffar tungan är chokladsmaken, denna är åt kakaohållet men relativt svag (troligtvis på grund av den otroligt låga fetthalten) och blommar därför aldrig riktigt ut trots antydan till komplext djup.
Denna efterföljs inom kort av en något artificiell oljig smak som sedan ersätts med en syrlig Yoghurtton som inte alls samverkar med chokladen i mitt tycke.
Även om själva chokladsmaken i sig är bra ligger denna och den syrliga yoghurtsmaken på varandra likt olja och vatten, resultatet är två bra smaker som ihop faktiskt blir till något sämre än råvarorna separat.
Jag kan absolut tänka mig att detta funkar ihop med lättare smaker som vanilj, frukt, honung eller nötter. 
Men ihop med en så pass dominant smak som choklad blir resultatet en  ganska platt produkt som inte lever upp till de förväntningarna jag hade.

Med det sagt är detta fortfarande en bra produkt med trevlig sötma, bra konsistens och vikt per milliter och ett förlåtande antal kalorier per hundra gram.
Summa summarum är att detta är en produkt jag varken säger bu eller bä om, men något som ökat mina förväntningar på de andra smakerna i Yollibox sortiment rejält! 




Glassguruns Kommentar:
En i grunden god Froyo med smaker som tyvärr inte alls fungerar ihop.

Förpackning:
"Ljus och Fräsch" på ett mycket bra sätt med härlig bildplacering och tydlig design!
Två designertummar upp!

Köpa igen?
Nej!

------------------------------------------------------------------------
Pris: 49:-
Inköpsställe: Hemköp malmaberg
Storlek: 600ml  (vikt 415g ) 
Ekologisk: Nej 
Kcal / 100 ml: 95
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 5 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 15 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar