lördag 19 juli 2014

Kommande glasstrender till hösten!

Det blåser nya vindar genom Svea rikes utbud av glass, eller tja rättare sagt avsaknad av sistnämnda.

Då vi nu passerat det inledande steget för småskalig produktion av äkta råvaror tack vare de fantastiska eldsjälar som ploppat upp över landet under de senaste åren, och dessutom kommit över den närmast fanatiska stämning som rådde gällande FROYO då det lanserades tänkte jag försöka mig på att analysera och sia lite om framtiden.

Det är solklart att ännu fler småskaliga producenter kommer att poppa upp, Ben&Jerry's och Häagen-Dazs kommer med andra ord behöva se upp med dessa då de trots ett ofantligt försprång kommer finna sig i hård konkurrens med dessa närproducerade alternativ i den del av deras målgrupp som köper glassen för att slippa den horribla kvalitet budgetglass alltför ofta erbjuder.

Jag hoppas och tror på säsongsbetonade smaker från delvis dessa giganter, men framför allt från mindre tillverkare som tack vare mindre pappersarbete och batcher kan anpassa sig snabbare efter omvärlden, räkan alltså med en hel del saffrans och pepparkaksglass då vi närmar oss jul!


Bild lånad från tillverkarens hemsida


Två kommande trender som jag sedan ett tag tillbaka noterat utomlands som nu verkar sprida sig till Sverige är "Naturlig" glass och Proteinglass.

I ett samhälle där kvalitet och matens ursprung läggs så mycket i fokus är detta inte speciellt udda att glassbaser med fokus på Paleo, Eko, Vegan och RAW börjat poppa upp, med det intresse som RAW-rörelsen under senare år upplevt finns numera helt klart en marknad som är sugna på kyliga desserter, men som gärna skippar det animaliska.
Personligen har jag inte hunnit smaka någon av dessa ännu, men är sugen på att se hur de klarar sig utan en mjölkbaserad glassbas.
Tillverkaren Go Coconuts gör exempelvis sin ekologiska glass på kokosmjölk, medan Lily&Hannas Rawfood Glass är baserad på vatten.
Framför allt de olika medel de kommer använda för att söta glassen tror jag kan ge upphov till spännande smaker och eventuell inspiration för traditionella glassmakare!


Bild lånad från tillverkarens hemsida


Proteinglass var bara en fråga om när den skulle dyka upp.
Sverige är enligt min erfarenhet ett av de länder där gymkulturen sitter djupast rotad, och då gemene Svensk automatiskt idag verkar tänka att Protein=Bra (vilket inte är helt osant) är jag faktiskt förvånad över att vi sett så få alternativ kring detta då nära på alla andra produkter på mejeriavdelningen verkar ha fått sig en skjuts framåt på proteinfronten.
Visserligen har tillverkaren Hansens Glass erbjudit sin eminenta Skyr-Glass, men då de ej är så stora i Sverige ännu har de flesta aldrig ens skymtat en proteinglass.
Därför blev jag riktigt glas då jag fick höra om tillverkaren Lohilo som kommer lansera proteinglass i Yollibox-doftande förpackningar till hösten.


Bild lånad från tillverkarens hemsida


Om de håller en smakmässigt godkänd nivå tror jag att fetat kan växa sig till något stort, och skulle inte vara förvånad om vi om en sisådär tre år ser en frysbox i var och vartannat gym med ett brett utbud av proteinberikad glass.

Lämna gärna kommentarer om det är någon tillverkare eller trend ni tror kommer ruska om glassvärlden till hösten!

/Glassgurun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar