måndag 10 februari 2014

Recension: Mormor Magdas Poppiga Popcorn

"Vaniljglass med kolasås och poppade popcorn"

Denna glass var tillsammans med smaken "kakdeg" jag instinktivt kände att jag bara var tvungen att pröva då jag fick höra talas om den.
Jag gillar popcorn ... gillar det extremt mycket, och lärt mig kontinuerligt älska detta (vid sitt naturliga stadie) mycket nyttiga korn kopiöst under åren.
Därför var tanken på ett krispigt segt popcorn blandat med len vaniljglass komponerat med en seg sliskig kolasås något som direkt satte igång dregelreflexen.
Så det var med stor nyfikenhet jag inhandlade denna i Sverige unika smak !




Innehållsförteckningen är som vanligt underbart kort och snabbläst vilket Mormor Magdas skall ha en eloge för.
Varje gång jag ser en tillverkare korta ned på tillsatser ler jag inombords då det oftast visar att deras mål med sin produkt inte bara är en stor inkomst, utan att med passion tillverka den bästa produkt de kan till mig som konsument.
Vikten ligger lite lägre än kakdeg på 430g, vilket fortfarande dock är på samma nivå som Ben&Jerrys och Häagen-Dazs vilket gör denna pjäs till en kompakt gräddig upplevelse proppfylld med smak !

Locket flyger av och en hint av vanilj möter mina näsborrar, jag anar redan nu små svagt gulfärgade bollar under ytan och tycker mig se små små strimmor av kolasås skymta likväl.
Vid min första tugga chockas jag direkt av en dold strimma av nämnda sås, den fullkomligt tar mig på sängen med en rik härlig och fyllig smakton med den där underbart karamelliserade tonen normalt bara Häagen-Dazs brukar kunna få till.
Vaniljglassen är underbart balanserad, neutral i sin ton med fokus på vaniljen och sötman vilket ger en väldigt trevlig och direkt smakupplevelse där just vaniljen står i rampljuset med en gräddig subtil eftersmak som ligger kvar långt därefter.
Tilsammans med kolasåsen bildar dessa en underbart söt symbios som utav någon outgrundlig anledning inte blir påträngande söt vilket jag annars hade förväntat mig, en trevlig överraskning som också innebär att denna glass är farligt lätt att sluka i stora mängder utan att tröttna.

Vid mitt första tillfälle jag hade nöjet att avsmaka denna glass hade den ett allvarligt problem med att flertalet popcorn fortfarande hade kärnor i sig.
Som tur är har tillverkaren åtgärdat denna brist och i denna förpackning fann jag inte en ynka kärna!

Konsistensen saknar krisp, utan är istället mjuk och seg, något som först känns annorlunda, men långsamt blir till en allt mer angenäm del i konsistensen.
De flesta jag får är ganska smaklösa, men samtidigt goda och salta vilket ger en trevlig kontrast mot den lena söta glassen, vid utvalda tillfällen fångar jag dock upp en smördränkt guldklimp som gifter sig något otroligt bra med kolasåsen och vaniljen.
Vid dessa tillfällen är glassen en fullpoängare, tyvärr är de inte tillräckligt många för att räcka hela vägen fram, men den klarar sig alldeles utmärkt på övriga meriter!























Glassguruns Kommentar:
En trevlig glass med superb vaniljsmak och kolasås samt ett roligt, unikt och ibland delikat komplement i form av popcorn!

Förpackning:
Löjligt snygg modern retrodesign som signalerar lekfullhet, hantverk och bara allmänt är väldigt snygg !

Köpa igen?
Absolut, den ger verkligen mersmak då det inte riktigt finns något likt den på marknaden!
------------------------------------------------------------------------
Pris: 54 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej, men märkt med ÄKTA VARA vilket i många avseenden är bättre.
Kcal / 100 ml: N/A ( kommer under 2014 ) men med tanke på dess vikt på 430g är det högt!
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar