fredag 14 februari 2014

Recension: Mormor Magdas Mjölkchoklad

"Mjölkchokladglass"


"Mjölkchoklad" läste jag i hastigt då jag ögnade igenom fryssortimentet hos mitt lokala ICA-Maxi, för att bestämma denna helgs testsubjekt.
Huvudet krängde tillbaka likt ett bungierep och direkt tänkte jag igen "MJÖLKCHOKLAD !!!" för att fem minuter senare vandra ut med en utav de förvånansvärt få förpackningarna som fanns kvar !

Sverige är ett ett av världens bästa godisländer, Ahlgrens bilar, Dajm, Polly, Gott och Blandat, Swedish-Fish etc.
Vi kan helt enkelt våra sötsaker exceptionellt bra, och för oss som testat godisutbudet i andra länder  än USA är detta pinsamt uppenbart.
Något vi är bland de bästa i världen på är enligt min mening mjölkchokladen, det hantverk vi har matchar med lätthet de i södra Europa, och det standardutbud vi har är ofta löjligt överlägset exempelvis det Engelska (testa Marabou vs. Cadbury så förstår ni vad jag menar !).

Därför blev jag direkt nyfiken på denna smak då just en ljusare chokladglass med högkvalitativ smak är något som saknas i det Svenska premiumchokladtyngda utbudet, något mina yngre syskon ofta beklagat sig över !




Jag läser mycket snabbt igenom innehållsförteckningen trots min sedvanliga noggrannhet, just för att den är tja ... kort.
Det är alltid en fröjd att se de Äkta-Vara / KRAV märkta produkter som numer allt oftare poppar upp och dessutom slippa slå upp en ordlista med E-Ämnen då min okuvliga nyfikenhet annars tvingar detta.
Jag noterar dock att just mjölkchoklad saknas utan istället har chokladsmaken från ekologisk Kakao vilket till en början känns som litet utav en besvikelse, men som snabbt triggar min upptäckaranda. 

Det som möter mig under locket är en inbjudande ljusbrun massa med exakt den nyans jag brukar finna hos en mjölkchokladkaka.
Doften är subtil men med toner av kakao och lovar mycket gott.
Smaken som möter mig kan jag till en början inte direkt sätta fingret på, men sedan utbrister jag "OBOY!".
Detta är alltså  till min förvåning inget försök att direkt efterlikna de sliskiga men relativt goda chokladkakorna som erbjuds hos valfri stormarknad, utan en mer balanserad subtil upplevelse med hintar år just "OBOY" hållet.
Jag hade förväntat mig en lekfull barnslig smakpalett och fick istället något betydligt mer vuxet och sofistikerat.
Glassen är krämig, smakrik och spelar alla sina kort rätt till en början, den tar aldrig över med överdriven sötma eller chokladsmak, den håller en konstant härligt krämig nivå i konsistensen, men samtidigt överraskar den aldrig.

Jag vet inte om det är för att jag med ordet "mjölkchoklad" direkt blev transformerad mentalt till en sockerberoende sjuåring, men någonstans inombords hade jag hoppats på bitar av just hackad, gärna ekologisk eller närproducerad mjölkchoklad i denna smak.
Det känns helt enkelt som ett slöseri av enorm potential att inte blanda denna glassort med någon konsistens och smakbrytare då basen verkligen är riktigt god men inte så pass mångfacetterad som många mörkare sorter är. 

Min sadistiska sida tänker först "äntligen får jag sätta ett medelbetyg på denna tillverkare"

(En del av mig VILL  få skriva satiriska uthängande recensioner, speciellt med tanke på den enormt höga lägstakvalitet jag under den senaste tiden erbjudits) 


Men sedan hejdar jag mig själv då glassen under hela min session växer på mig.
Den är helt enkelt ... god
Den är sådär typiskt Svensk och alltså alldeles "lagom" i det den gör, inte påträngande, inte någon som söker uppmärksamhet eller försöker nå nya höjder genom obskyra medel. 
Men man vet att den alltid levererar och finns där om det någon gång skulle krisa.

Jag kan tänka mig att detta är en optimal glass till mindre barn och de av er läsare som inte är stormförtjusta i mörk choklad då den helt enkelt erbjuder den överlägset bästa upplevelsen då det kommer till ljusare chokladglass i dagsläget.
Så trots sin brist på överraskningar och inblandningar hamnar även denna glass över 20 poäng och är ett rekommenderat köp till er med barn som inte gärna bjuder dem på en kemikaliecoctail !

PS: en dröm vore denna glass med riktigt fin mjölkchoklad från ex: chokladverkstan i Jönköping !





Glassguruns Kommentar:
Om du gillar OBOY kommer du älska denna, tack vare en lättare, välbalanserad chokladsmak som inte riktigt liknar något annat på marknaden tror jag att detta kan vara svaret till alla de som ropat efter en inte fullt lika kraftig chokladglass som exempelvis Ben&Jerry's alternativt Häagen-Dazs erbjuder i dagsläget.
Dock blir den enligt mig enformig i längden, och jag ser denna variant mer som en smak riktad till barn eller att använda till desserter !
Om denna glassbas kommer med chokladinblandningar i framtiden kommer min topp fem lista plötsligt kännas bra mycket trängre !

Förpackning:
Känns tjatigt vid detta laget att ösa beröm över Mormor Magdas glassbyttor, men retrodesignen med sitt tydliga färgschema ... jag faller varje gång ... !

Köpa igen?
Kanske, det finns roligare glassar på marknaden, men å andra sidan differentierar sig denna så pass mycket från dem att det kan vara värt en till provsmakning.
Till någon av mina yngre släktingar däremot är detta mitt givna val och "go to" glass ! 

------------------------------------------------------------------------
Pris: 54 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej, men märkt med ÄKTA VARA vilket i många avseenden är bättre.
Kcal / 100 ml: N/A ( kommer under 2014 ) men med tanke på dess vikt på 430g är det högt!
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar