måndag 26 maj 2014

Recension: Mormor Magdas Ölglass ltd. edition

"Ölglass smaksatt med ölen Jönköping Export"

OBS! Ej tillgänglig i butik, i utvecklingsstadie

Sist men absolut inte minst överräcktes även den mytomspunna Ölglassen jag sett bilder på och numera även hört talas om i radio.
Detta fenomen med "frozen pints" har under de senaste åren exploderat i USA och efter den underbara upplevelse som levererades av Mormor Magdas Mackmyra Jordgubb var mitt förtroende i topp för denna tillverkares förmåga att tillverka glass smaksatt med alkohol.

Bild från Jönköpings bryggeri

Då jag lyfte av locket möttes jag av en lätt gultonad slät massa, då skeden sedan fördes ned kändes det direkt "fel".
Trots exakt samma tiningsmetod jag alltid använt vid tidigare tillfällen var delar av glassen rinnande, andra delar var frysta, och bara vissa områden kändes rätt i fråga om motstånd.
Mina farhågor besannades då jag tyvärr tvingades konstatera att jag direkt stötte på fettklumpar och iskristaller, något jag aldrig upplevt från Mormor Magdas tidigare och något som verkligen sänkte glassens mouthfeel till bottennivå.

Smaken å andra sidan är till skillnad från konsistensen riktigt bra.
Jönköpings Export är en ljus lager, och smaken är därför frisk, fräsch och till min förvåning utan direkt beska. Istället möts jag av en somrig ton av malt och frukt/citrus som får en gräddig och söt avslutning tack vare sockret i glassen.

Inga dolda eller komplexa smaker, och ingenting som gör att glassen står ut, och som öl i sig kan jag tänka mig att många nog finner denna för simpel.
Men som smaksättare till glassen gör den sig utmärkt och känns helt rätt att sleva i sig i sommarvärmen, tyvärr kan jag inte berömma den mer trots den grymma balansen mellan öl/glass då konsistensen helt enkelt inte är acceptabel.
Jag hoppas på att jag fick ett måndagsexemplar då denna smak fortfarande befinner sig i experimentstadiet vilket tillverkaren var noga att påpeka för mig.
Om de bara kan fixa konsistensen har denna stor potential att fylla ett tomrum på den Svenska glassmarknaden!

Enda sättet att göra förpackningen mer rustik skulle
vara att ge den ett lösskägg...

Bonuspoäng för den speciella och angenäma färgen!

Glassguruns Kommentar:
Riktigt trevlig och unik smak som passar både ölhipstern liksom helnykteristen, tyvärr kan jag inte bortse från de problem glassen lider av konsistensmässigt, och tills detta är fixat kan jag inte helhjärtat rekommendera denna till dig som konsument!

Förpackning:
N/A

Köpa igen?
Om konsistensen är bättre så skall jag överväga det

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Mormor Magdas!
Storlek: 500ml  (vikt=423g)
Ekologisk: Nej men "Därproducerad" vilket innebär enbart tillverkad av närproducerade råvaror
Kcal / 100 ml: N/A men i "premiumklass"
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7/ 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 1 / 5
Ätvärde: 2 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 14 / 25
----------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar