måndag 12 maj 2014

Recension: Mormor Magdas Chokladmunk

"Mjölkchokladglass med kakdegsbitar"

OBS! Ej tillgänglig i butik, enbart testprodukt

Då Angela hos Mormor Magdas plockade fram denna raritet sin glassbil (ja de har en glassbil) sattes direkt mina smaklökar i overdrive.
Jag har tidigare recenserat Mormor Magdas Mjölkchoklad och gav den ett högt betyg, som endast hölls ned av det faktumet att glassen i grund och botten inte var speciellt spännande och enformig i längden med sin lena smak och ännu lenare konsistens.
Detta experiment är alltså i teorin exakt vad jag hoppades på då jag förtärde "Mjölkchoklad" och det var därför med skyhöga förväntningar jag slet loss locket från förpackningen som likt en spion endast lät en liten silverdekal avslöja dess sanna identitet.




Vid första smakprovet av glassen kan jag förnöjt konstatera att chokladglassen även denna gång håller en mycket bra nivå.
Smaken skiljer sig från de flesta andra tillverkare och smakar sött, med härligt svaga kakaotoner som påminner om mjölk med Nesquick, men samtidigt lämnar en viss beska som skvallrar om att det verkligen rör sig om äkta choklad i detta fallet.
Konsistensen är silkeslen, och då glassen helt saknar bismaker som många andar tillverkare dras med njuter jag till fullo av upplevelsen chokladälskare som jag är.

Då jag sedan fiskar upp en av  kakbitarna fullkomligt exploderar glassen i ett fyrverkeri av choklad och socker.
Dessa är sega, söta, och har liksom i "Mormor Magdas Kakdeg" en underbar mörk chokladton vilken påminner om en kladdkaka tillverkad på mörk choklad.

Tillsammans bildar dessa en underbar helhet, och det enda jag kan påpeka på är att jag gärna hade sett fler bitar i glassen och kanske även en något hårdare konsistens på dessa.
Summa summarum är detta en riktigt högkvalitativ pjäs jag verkligen önskar Mormor Magdas Därproduerade borde göra till ett permanent tillskott!






Glassguruns Kommentar:
En lika simpel som effektiv wombocombo av chokladsmakande seg och sliskighet.
Om denna fanns på marknaden skulle Ben&Jerry's Chocolate Fudge Brownie känna sig hotad!

Förpackning:
N/A

Köpa igen?
Om den fanns ... absolut

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Mormor Magdas!
Storlek: 500ml  (vikt=434g)
Ekologisk: Nej men "Därproducerad" vilket innebär enbart tillverkad av närproducerade råvaror
Kcal / 100 ml: N/A men i "premiumklass"
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25
----------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar