fredag 21 mars 2014

Recension: Häagen-Dazs Secret Sensations Tiramisu

"Tiramisuglass med kakbitar och "kärnor" av kaffe/chokladsås"

Aaaah vår !
Värmen börjar krypa fram (för att ersättas av snöfall) men framför allt lanserar Svea rikes glassproducenter nya smaker i sitt sortiment.
Efter det något stela och snopna utbudet från Ben&Jerry's vände jag mig därför till Häagen-Dazs med tindrande ögon för att se om Rum-Raisin eller Rocky Road äntligen hittat till Sverige, men tji fick jag !
Häagen-Dazs spinner istället vidare på sin core-kontring "Secret Sensations" och lanserar större förpackningar, ett val de borde gjort från första början enligt mig, men ändå en högintressant nyhet, även om jag personligen hade sett mindre fokus på sås och mer på tja ... glass.
Secret-Sensations serien baseras alltså på premiumglass med små "kärnor" i glassen av rinnande såser i diverse smaker, gärna ackompanjerat av ytterligare någon inblandning.
Den smak som direkt fångade mina ögon var "Tiramisu", denna delikata efterrätt har en mycket speciell plats i mitt hjärta då jag associerar den med en fantastisk avrundning på en fantastisk dag i Mallorca där jag fick den bästa Tiramisu jag hittills haft nöjet att avnjuta.
Sagda Tiramisu är min referensmall då jag bedömer alla saker associerade med dess namn, och så var även fallet med denna bytta.



Utseendet på glassen är faktiskt i en klass för sig, som ni kan se på mina bilder är det otroligt snygga kontraster av brunt som möter mig, här finns det faktiskt inget att klaga på ... alls.
Glassen i sig är relativt söt, med en härligt tydlig smak av vad jag upplever som konjak, en vågad vuxen smak som nog inte kommer passa alla, men som passar mig alldeles perfekt.
Något jag dock reagerar på är hur pass mjuk den är, kanske beror det alkoholen, men den har inte Häagen-Dazs sedvanliga "stabbighet" vilket förvånansvärt nog enligt mig är negativt.
Kexbitarna bjuder på så smakchocker med extra konjaksmak och är mjuka till konsistensen, jag hade nog personligen hellre sett en fast konsistens på dessa i just glass, men å andra sidan hade de inte längre då varit speciellt lika originalprodukten.
Den stora besvikelsen med dessa är storlek och mängd, så pass små som de är missar jag dem ibland nästan helt i en större tugga, speciellt då de inte är så många till antalet, ett större antal eller framför allt större bitar skulle göra under för glassen som helhet.
Så kommer vi till sist till kaffesåsen, jag är lite kluven kring denna, chokladsmaken tillsammans med kaffearomen är visserligen riktigt bra, men jag hade betydligt hellre sett en grovare kakaoton, eller en grövre kaffesmak, i nuläget känns  den lite som ett mellanting utan karaktär och känns i början ibland nästan lite malplacerad.
I slutet kapitulerar jag dock och finner att kaffesmaken verkligen tillför en extra dimension samtidigt som chokladens smakbrytning påminner om den brytning den pudrade kakaon på toppen av en Tiramisu brukar ge.
De negativa synpunkter jag i slutändan har får sammanfattas till glassens mjuka konsistens, den lätt artificiella smaken jag finner hos såsen samt storleken på kexbitarna.
Men utöver detta har Häagen-Dazs lyckats med sitt nya produktsläpp och jag kan varmt rekommendera denna OM du gillar Tiramisu, detta är skrämmande nära i glassformat !























Glassguruns Kommentar:
En rolig och god nyhet med lite vuxnare toner du kommer älska om du gillar kaffe eller likör, personligen önskar jag dock att Häagen-Dazs kunde fokusera på vad de gör bäst (premiumglass) istället för att nästan lite desperat efterapa Ben&Jerry's.

Förpackning:
Jag gillar verkligen de mörkare tonerna som känns vuxna och exklusiva, skeden däremot känns enbart malplacerad och förstör kompositionen enligt mig.

Köpa igen?
Jajjamen, mestadels för att jag älskar Tiramisu

------------------------------------------------------------------------
Pris: 59 :- 
Storlek: 457ml ( detta gillas ej Häagen Dazs ! ) 
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml:  215 (lägre än vanligt pga  vikt och volym ) 
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7,5/ 10
Balans: 3,5 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19/ 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar