tisdag 11 mars 2014

Recension: Ben&Jerrys Greek Yoghurt Strawberry Shortcake

"Jordgubbsglass med bitar av jordgubb och shortcake"

Så var det dags för mitt första test av de mytomspunna grekiska yoghurtarna !
Denna i utlandet gamla men i Sverige nya produktlinje är en jag ärligt talat varit relativt skeptisk till då den bland annat marknadsförs med argumentet om att vara "hälsosammare" än deras vanliga glassar då den grekiska yoghurten innebär en lägre fetthalt än dess gräddbaserade motsvarighet och att en förpackning "bara" innehåller mellan 700-850 kcal istället för sedvanliga 1100-1300.
Fett är trots allt en nödvändig komponent , medans socker, som dessa innehåller en stor mängd av likaså inte är det bästa vi kan stoppa i oss.
Men jag tänkte inte driva en hälsodebatt här, jag tänkte testa glass, och det är precis det jag gjort !


The real deal !

För er som inte vet är "shortcake" en vetemjölsbaserad söt och porös kaka som påminner om mördegskakor.
Jag var spänd då jag lyfte av locket och möttes av en rosafärgad massa där jag skymtade röda och vita stänk under ytan.
Som är brukligt bestod min första sked av enbart glassen, och jag måste säga att den slog mina mycket skeptiska tankar på fingrarna !
Glassbasen har fortfarande den tjocka, tunga, och krämiga konsistens jag förknippar med Ben&Jerrys, den stora skillnaden är att glassen har en lätt syrlig eftersmak och inte känns fullt lika fet och smakrik som sin fullfeta komponent, lite som gelato fast med mindre smak.
Jag kan tänka mig att de grekiska yoghurtglassarna kommer vara mycket populära under varma sommardagar då de som sagt känns lättare och "fräschare" tack vare syrligheten !
Jag tog en sked till för att verkligen försäkra mig om att jag bedömt smaken rätt ... och här möttes jag av min gamla ärkenemesis som lurt dolde sig bland den förvånansvärt goda och välbalanserade jordgubbsglassen.
En kall chock mötte min tunga och mina tänder, en isig konsistens som tvärt avbröt den lena krämiga upplevelsen och en urvattnad smak likt en isglass av dålig kvalitet påminde mig om att Ben&Jerry's utav någon outgrundlig anledning valt att inkludera frysta jordgubbsbitar även i denna smak.
Ett mycket tråkigt beslut enligt mig som sänker glassens betyg rejält.
Som tur är räddas glassen delvis av kakbitarna, dessa är torra, porösa och knapriga i en glass, något jag för allt i världen inte förstår hur de lyckats med.
De gifter sig väl med hallonglassen och ger till skillnad från jordgubbarna ett trevligt avbrott från den lena konsistensen.
Bitarna är små, delikata och alldeles lagom till antalet, personligen gillade jag dessa skarpt och hoppas Ben&Jerry's kommer använda dem mer i framtiden då de går att kombinera med en drös av smaker tack vare sin neutrala smakpalett.

Jag shade hoppats på att få ge denna smak ett högre betyg, men i slutändan saknar den smaken och konsistensen ( tack vare jordgubbsbitarna ) för att nå högre.
Om Ben&Jerrys skulle lansera denna med jordgubbssås istället för bitar skulle den vara en perfekt och fräsch sommarglass !








Glassguruns Kommentar:
En fräschare syrligare variant som tyvärr förstörs av frusen frukt och tappar i smak jämfört med sina fullfeta syskon !

Förpackning:
Snygg med tydliga referenser till grekland med sin blåvita färgpalett !

Köpa igen?
Frusen frukt ... nej tack

------------------------------------------------------------------------
Pris: 59 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 143 ( 180*3,96/5 )
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7/ 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 2 / 5
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 16 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar