söndag 10 november 2013

Recension: Sänkdalens Gård Romrussin

"Gräddglass med Rom och  Russin"

Det här var en mycket svår glass för mig att recensera. Jag har nämligen tre favoritsmaker då det kommer till glass rent generellt, och jag beställer alltid två av dem vid valfritt glasstånd. Dessa är Choklad, Pistage, och som ni säkert räknat ut Romrussin.

Rom är tillsammans med Mjöd eller en riktigt fin Whisky den enda alkoholhaltiga drycken jag anser kan vara riktigt god utan att behöva blandas ut. Alltså krävdes det ganska stor självdisciplin för att vara opartisk då denna smak skulle betygsättas.

Jag möts direkt efter att ha slitit av locket av en ansenlig mängd russin som ligger nedbäddade i den vita massan som väntar mig.

Jag försöker stålsätta mig inför den första skeden, men så fort denna nuddar mina smakreceptorer smälter jag snabbare än en snögubbe bakom en jetmotor. Romsmaken är till en början svag och ligger som en dov bakgrund mot den krämiga, luftiga, mjälla gräddsmaken.

Jag noterar även direkt att glassens konsistens direkt från frysen är mjuk och krämig, troligtvis ett resultat av alkoholen och dess lägre frystemperatur, något som enligt mig enbart är en fördel då Sänkdalens Gård lyckats parera den kortare smälttiden detta även på medföra på något magiskt vis.

Vid min andra sked ser jag till att få med två russin, och det är nu glassen verkligen kommer till sin rätt, russinen är inte frysta, hårda eller tråkiga, utan har istället en märkligt färsk konsistens efter ungefär en millisekund förstår jag varför. De har fått absorbera rikliga mängder av äkta Rom och har därför aldrig varit frysta.

Många andra tillverkare använder sig av aromer då det kommet till alkohol i glass, dels på grund av priset, dels på grund av konsistensen. Men då jag kolar på innehållsförteckningen står det charmigt nog "mjölk, grädde, socker, äggula, russin, rom, guarankärnmjöl".
Denna glass innehåller alltså enbart äkta rom vilket gör underverk för smaken, och jag kommer på mig att undra vilken sort de använt, för denna skulle jag själv vilja ha hemma i barskåpet.

Tack vare att smaken av rom i själva glassen är så pass vag blir summan av detta en mycket välbalanserad glass med små koncentrerade smakexplosioner av russin/rom. Alltså är denna glassen fantastisk för er som gillar smakbrytningen alkohol/sött, men är inte till för alla.

Den enda egentliga nackdelen jag finner är själva storleken på 1 liter, denna smak borde göra sig betydligt bättre i max 0,5 liter då även 0,5 liter vore svårt att äta  i en sittning.

Allt som allt levererar denna glass ordentligt på de punkter som räknas, och själv har jag hittat min "go to guy" då jag behöver min "Romrussin-fix".








Glassguruns Kommentar:
En vuxen, angenäm glass från Sänkdalen som nästan prickar alla rätt, lite udda konsistens och en lite för enformig och profilerad smakupplevelse hindrar mig dock från att dela ut det högsta betyget.

Förpackning:
Jag gillar verkligen Sänkdalens förpackningar ju mer jag ser dem, snygg och "ren" med underbar färgkomposition.

Köpa igen?
Bäst på marknaden, så absolut !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :- ( = FYND )
Storlek: 1000ml
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: N/A
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 5 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 20 / 25
------------------------------------------------------------------------


Glassgurun undrar även över vilken Romsort som använts i denna smak, alla idéer och förslag mottags tacksamt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar