tisdag 5 november 2013

Recension: Ben&Jerrys Phish Food

"Chokladglass med marshmallows och chokladfiskar"

Denna recensionen publicerar jag egentligen på tok för sent, men med en vettig anledning. Jag har i ärlighetens namn inte haft så svårt att göra en rättvis bedömning av en glass på mycket mycket länge.

Phish Food är en av Ben&Jerrys storsäljare, och då man kollar på ingredienserna är det egentligen inte så konstigt. Ben(Jerrys är ju som jag tidigare nämnt enligt mig mestadels populära på grund av deras kreativa och nyskapande smakfusioner, och i just denna glass har de gått efter devisen "Extra allt av ALLT".

Personligen ser jag den som glassvärldens "bakiskebab", och det var i just detta syfte den inmundigades. Då Ben&Jerrys chokladglass dessutom är lite av en guilty pleasure för mig ( jag vet ju att det finns bättre ... men den är så god på ett sötslikigt vis ) svalde jag betet med hull och hår och inhandlade ett exemplar.

Liggandes i min säng framför ett avsnitt av den eminenta serien "Misfits" öppnade jag min bytta och möttes av en mycket angenäm syn.
I den trevligt kakaobruna chokladglassen syntes redan nu flertalet chokladfiskar som bara väntade på att fiskas upp, och lite som vattenvirvlar mellan dem skymtade jag redan nu marshmallowen.

Efter första tuggan kan jag lite tveksamt konstatera att trots att chokladglassen är bra smakar den på något sätt lite annorlunda är den i "Chocolate fudge Brownie", den är fortfarande god, men kan inte mäta sig med de lite bättre sorterna på marknaden. Som tur är träffas mina smaklökar direkt efter av en delikat, seg, sliskig och söt sensation. Marshmallowvirvlarna lyfter verkligen hela glassen och samspelet mellan dessa och de övriga ingredienserna är i det närmaste perfekt.

Då jag sedan äntligen fiskar upp en av de många chokladfiskarna kan jag även här konstatera att de håller hög kvalitet och ger glassen ett trevligt tuggmotstånd.

Efter att ha mumsat ett tag inser jag dock en sak, kolasåsen "saknas", chokladsmaken blir så pass dominant att det egentligen bara är konsistensen som märks, ett fenomen som jag till min förskräckelse upptäcker även drabbar marshmallowvirvlarna som liksom försvinner i havet av chokladglass och fiskar.
Med andra ord förstörs den perfekta balansen jag till en början kände och ju mer jag äter desto mer känns glassen so men enda salig röra.

Jag vill gilla den, jag har fortfarande de första skedarnas perfekta smakupplevelse i tankarna. Men i slutändan tvingas jag inse att det bara var gott i början då jag suktade efter så pass mycket kalorier som möjligt för att balansera ut gårdagens ganska stora underskott av sådana.

I slutändan är detta helt enkelt en glass som är mer inblandningar än glass , och då jag knappt ens kan känna kolasåsen bland den potpurri av smaker som erbjuds blir helt enkelt balansen på tok för dålig för att jag skall kunna ge denna smak ett högre betyg.



Ungefär såhär tror jag att Ben&Jerrys
team såg ut då de skapade Phish Food





















Glassguruns Kommentar:
Glassvärldens svar på "Ju fler kockar desto sämre soppa". Bra grundtanke och bra ingredienser, men horribel balans mellan smakerna.

Förpackning:
Färgglad = Check
Massa sött och sliskigt = Check
Med andra ord inget som står ut, men inget att klaga på.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 230
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 1 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 16/ 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar