söndag 17 april 2016

Recension: Mormor Magdas Ljuvliga Jordgubbar

"Jordgubbssorbet"




Jag brukar ej vara ett fan utav just jordgubbsorbet. Som uppvuxen på landsbygd har ingen sorbet hittills prickat rätt, gällande den smak jag minns från färskplockade bär utav smaken "polka" med sin mustiga syrliga sötma.
Med det sagt gillar jag ju generellt alltid Mormor-Magdas, och i samband med deras nya Mjölkfria sortiment tändes återigen en gnista hopp då jag läste den mycket angenäma innehållsförteckningen på blott tre råvaror!



Visuellt är glassen mycket angenäm, en klar röd färg dominerar, som för att verkligen skrika ut budskapet "titta här, vi kör på the real deal". Detta bekräftas även genom små bitar av fruktens kärnor , vilket är ett trevligt och visuellt snyggt inslag!
Efter en förhållandevis lång smälttid visar sig även konsistensen vara riktigt välgjord, vilket är ett lätt mirakel med tanke på avsaknaden utav stabilisatorer hos glassen.
Den är som med alla sorbeter lätt vattnig, men känns bra mycket tyngre och bastantare än vad jag är van vid gällande denna glassort!

Sedan har vi då smaken, och wow!
Mormor'n har faktiskt lyckats på nära samtliga punkter gällande denna. En klar och rejäl smak utav jordgubbe breder sig ut på tungan ackompanjerad utav en mild och försiktig sötma som förstärker grundsmaken rejält.
Denna är kristallklar, och blommar direkt ut i en smak av sommar och glädje med alla de komplexa toner jag förknippar med färska bär.
Den intensiva starten avtar sedan snabbt då den syrlighet jag har en sådan förkärlek för träder in, vilket resulterar i att glassen aldrig blir för intensiv, utan istället lämnar en mycket långvarig och fantastisk eftersmak på tungan.

De detta är en ren sorbet finns det inte så mycket mer att säga. Tack vare mycket bra råvaror och det sätt glassen tillverkats på, lyser samtliga smaker igenom, och jordgubbarna får här verkligen glänsa igenom i all sin prakt.
De få negativa synpunkter jag har är att glasssen nästan blir lite för monoton med sin intensiva smak (det är därför jag föredrar hallonsorbet då den med sin syrligare ton blir mer uthärdlig i större mängder) samt att konsistensen ibland kan vara lite väl tung och därmed vattnig.

Men då sammanfattat är detta ett praktverk på gediget hantverk och definitivt en glass jag kommer äta bitvis under en varm sommardag då andan faller på. Ett måste för dig som gillar jordgubbar, annars bör du närma dig denna smak med försiktighet.
Hatten av och skeden fram!




Glassguruns Kommentar:
Sommar i glassformat och ett måste om du gillar jordgubb/sorbet eller båda!

Förpackning:
Färgglad och barnslig, på alla bästa vis. Jag gillar verkligen allt med denna burk, möjligtvis att jag ibland stör mig på typsnittet.

Köpa igen?
Ja!

Information:
------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Mormor Magda's! (ord: 59:-)
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 250

Betyg:
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8.5 / 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 21.5 / 25
------------------------------------------------------------------------

Ingredienser:
Jordgubbar, socker, vatten

Näringsvärde:
Näringsvärde per 100 g. 
Energi [kJ] 1 335, Energi [kcal] 319
Fett [g] 0, Varav mättat fett [g] 0 
Kolhydrater [g] 77,Varav sockerarter [g] 71
Protein [g] 0, Salt [g] 0,0

1 kommentar:

  1. Du skriver verkligen så jag längtar ännu mer till sommaren, och den där sorbeten hoppas jag kunna finna i nån butik nära mig - är inte riktigt redo att åka runt med en kylväska ännu (har bara gjort det en gång, då för att frakta flera halvlitersburkar med min favoritpistageglass).

    Väldigt lockande färg också, ser ut som en stor klyfta vattenmelon, fast utan skal. Mycket somrigt.

    SvaraRadera