onsdag 27 april 2016

Recension: Mormor Magdas Hallå Banan

"Hallon och Banansorbet"

En av Mormor Magdas mer unika smaker i samband med lanseringen av deras mjölkfria glassar, är den mysigt namnsatta "Hallå Banan".
En smak av hallon samt banan har jag iallafall jag aldrig tidigare sett på den Svenska marknaden.




Visuellt är glassen en fin mörkare rosa ton med tydliga inslag av hallonkärnor. Med en innehållsförteckning tre bär/frukter lång.
Konsistensen är god efter en längre tining, men som de flesta sorbeter har den en lätt vattnig eftersmak, men absolut en av de bättre sorbeter efter en tining i kylskåp.
Sötman från dadlarna är balanserad, och bidrar med en trevlig eftersmak som är mer en välkommen i en sorbet.

Tyvärr är själva smaken något som ej faller just mig i .... smaken.
Hallon är underbara, bananer är i rätt kontext en fantastisk addition, men tillsammans anser jag att de ej hör ihop.
Hallonens underbara komplexitet döljs under bananens breda sötma, och hallonens syrlighet förstör i sin tur bananens mjuka smak.
Resultatet blir ett virrvarr av smaker, mycket tack vare att ingredienserna är så pass bra att smakerna verkligen är intensiva och klara. Det enda som verkligen är kvar i slutet är en relativt intensiv sötma. Det hade helt enkelt behövts något för att balansera ut basen som istället får skina i full prakt.
Som banansorbet, eller hallonsorbet, hade betyget blivit högt. Kvaliten är som alltid på topp, smakerna är "naturliga" och det märks att mormorn som alltid bryr sig om vad man faktiskt blandar ned i sin glass.
Men i detta fall blir ej gott + gott = godare. Jag vill gilla den, men jag blir konstant påmind på hur bra de individuella frukterna/bären skulle klarat sig på egen hand!




Glassguruns Kommentar:
Barnslig och lite för söt blandning av smaker som ej faller just mig i smaken.

Förpackning:
Färgglad och barnslig, på alla bästa vis. Jag gillar verkligen allt med denna burk, möjligtvis att jag ibland stör mig på typsnittet.

Köpa igen?
Nej!

Information:
------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Mormor Magda's! (ord: 59:-)
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 250

Betyg:
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 5 / 10
Balans: 2 / 5
Konsistens: / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 14 / 25
------------------------------------------------------------------------

Ingredienser:
Banan, Hallon, Dadelsirap

Näringsvärde:
Näringsvärde per 100 g:
Energi(kj): 256
Energi(kcal): 61
Fett(g): 0
Varav mättat fett(g): 0
Kolhydrater(g): 13
Varav sockerarter(g): 5
Protein(g): 1
Salt(g): 0,0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar