torsdag 12 november 2015

Recension: Gettergod Gelato Päron Ingefära

"Glass på getmjölk med smak av Ingefära och Päron"

Ytterligare ett fynd jag gjorde i den dolda foldern, ursäkter går till Gettergod Gelato som fått vänta länge på att denna skall publiceras!
/Glassgurun

Som om inte en glass på getmjölk vore unikt nog, väljer här Sveriges mest nosiga glasstillverkare att ha en smak i sitt sortiment som nog kommer få folk att rycka på både ett och två ögonbryn.




Visuellt är det en intetsägande vit, lätt gultonad glass som möter mig. Direkt sprids dock en fösiktig dofta av den berömda ingefäran, något som för iallafall mig bådar väl, då jag missbrukar denna härliga örtväxt nära på var dag!

Konsistensmässigt är detta en len, luftig, seg och fabulöst fantastisk upplevelse. Denna gelato känns gräddig trots avsaknaden av just grädde, och har en nära på perfekt smälttid.

Så kommer vi då till smaken, och jag kan lika gärna direkt säga att detta inte liknar något annat jag smakat i portionsförpackning i Sverige!
Ingefäran är det första som slåt mig, trots en relativt försiktig mängd av denna är smaken fortfarande så pass intensiv och skarp att den når tungan först. Lyckligtvis slår den inte ut smaklökarna som jag fruktade kunde vara fallet, utan den adderar istället en kryddig lite syrlig och framför allt smak som nästan helt dominerar eftersmaken.
Istället är det päronsmaken som efter det första intrycket dominerar, detta är en äkta och mild ton av päron som kombinerar sin sötma och syra med ingefärans redan närvarande profil.
Tack vare den närvarande syrligheten som blandas med den mjölkiga och matiga smaken från getmjölken känns glassen aldrig sliskig, även om päronets sötma helt klart är intensiv.

Som 500ml förpackning anser jag att denna smak ej fungerar att äta i en sittning på egen hand, allt skriker kvalitet och är mycket väl avvägt och balanserat, men glassen som sådan är så pass intensiv och smakrik att man halvt bedövas efter att ha slukat hälften.
Summa summarum är detta en perfekt bjudglass till desserter, och en vågad samt lyckad smak, som dock fungerar bäst i mindre doser eller som komplement!




Glassguruns Kommentar:
En annorlunda och vågad upplevelse som inte liknar något annat på den Svenska marknaden

Förpackning:
Stilren och mycket läcker med en modern "hantverksfeeling".

Köpa igen?
Inte till fullpris!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Gettergod Gelato ! (ord: 79:-)
Inköpsställe: Arrenius&Company Uppsala
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Nej!
Kcal / 100 ml: 97
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 7 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens:  4 /5
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar