torsdag 15 oktober 2015

Recension: MCENNEDY Master of Taste Crunchy Almond

"Gräddglass med kolasmak samt karamelliserade mandlar och kolasås"

Efter att tydligen ha nått stor framgång som portionsförpackning. Har LIDL nu introducerat smaken "Cruncy Almond" i 500ml bägare, och till min stora sorg ersatt smaken "Bananalicious" i min lokala butik. Med nytt basrecept och mandlar som ingrediens, hade jag trots allt förhoppningar om att kunna tröstäta denna i min älskade bananglass frånvaro.





Visuellt har LIDL här lagt en ny ribba för sig själva!
Under locket döljer sig en ljusbeiege bas som fullkomligt kryllar utav orange-beiga kolavirvlar och vad jag antar är karamelliserade mandlar. Det är nästan så att jag inte vill sätta ned skeden och försöra den instagram-värdiga synen som breder ut sig framför mina ögon.

Trots detta hugger jag snabbt in och möts av en len och gräddig kolasmak med toner av vanillin och fudge.
Den saknar helt toner av äggula, och har trots en hög gräddhalt en huvudsakligen "mjölkig" arom som grund. Bästa sättet att beskriva den är faktiskt att den påminner om godiset "vaniljfudge" nedblandat i mjölk, en barnslig, lagom sliskig och kemisk upplevelse som i slutändan är mycket angenäm och skrämmande lättäten.
Sötman är närvarande men blir aldrig så pass intensiv att glassen upplevs som sliskig.

Kolasåsen som verkligen inte snålats med, har lätt brända toner och är härligt intensiv jämfört med glassbasen. Den saknar den djupa eftersmaken hemlagad kolasås eller dulche-de-leche erbjuder, men gör ändå ett bra jobb och ligger kvalitetsmässigt en bra bit över vad glass i denna prisklass brukar erbjuda.

Mandlarna är dock glassens verkliga höjdpunkt!
Dessa ligger nästan kristalliserade i socker och är fräscha och mjälla i sin smak, de känns helt klart högkvalitativa och den smak som framför allt lyser igenom är just smaken hos orostad mandel, något jag som individ råkar vara väldigt svag för.
Mängden nötter har det verkligen inte snålats med, och de ligger utspridda i kluster i hela byttan vilket gör att jag aldrig behöver gräva för att lyckas skapa den treenighet av smak som glassen vid sina bästa stunder erbjuder.
Då den mjälla basen blandas med de krispiga mandlarnas fräschör och kompletteras av kolasåsens sega konsistens smakar glassen verkligen underbart, och tack vare mängden av alla inblandningar utgör detta faktiskt merparten av upplevelsen.

Den må vara något söt, smaka något kemiskt av vanillin och glukossirap, men slutresultatet är helt klart godkkänt, jag vill faktiskt kalla det för "bra". Då en burk dessutom ligger på ynkliga 25:- är detta helt klart ett värdigt alternativ och något du bör köpa hem!

(För er som undrar, ja, den är bättre än Ben&Jerry's "Fairly Nuts" på samtliga punkter!)





Glassguruns Kommentar:
Underbart barnslig och god nötglass till budgetpris!

Förpackning:
Plottrig och med en drös av influenser samt ett smiley-ansikte som kommer följa dig med ögonen, detta är enligt mig glassens absolut svagaste punkt ...

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: 24:90:-
Inköpsställe: LIDL Uppsala
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 246
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 8.5 / 10
Balans: 3.5 / 5 
Konsistens:  4 /5
Ätvärde: 5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar