tisdag 21 april 2015

Recension: Sänkdalens Gård Vanilj

"Glass med vaniljsmak!"

På väg till min Mormor under påsken hade jag turen att passera Sänkdalens gård, och handla ett
exemplar av deras vaniljglass från den charmiga boden bredvid mejeriet.



Förpackningen väger lätt, är kritvit, men påvisar även flertalet små korn av vaniljstång.

Konsistensen visar sig vara fluffig och hård till en början, men så snart den börjar smälta får vi en mjuk och len upplevelse som påminner om gelato.

Smakmässigt är den härligt söt med en ton av just mjölk som blandas med vaniljen.
Just ren smak är ett ledord i denna glass då den trots sin mjuka smakprofil levererar en mycket klar och koncentrerad upplevelse. Det finns inga hintar av lustiga smaksättare, inga bisarra små toner av surt, beskt eller dylikt. Allt jag känner på min tunga är mjölk, socker och vanilj.
Just vaniljen är alltså äkta vaniljstång, på grund av den låga fetthalten lyfts inte alla komplexa smaker fram till sin fulla rätt, men det går ändå att känna tydligt att detta inte är vanillin utan äkta vara.




Jag kan kort och gott konstatera att detta nog är en barnfamiljs dröm!
En billig tillsatsfri vaniljglass till vettigt pris i enlitersbunke som piskar mattan med de konkurrenter den har inom kr/liter.

Den kan inte tampas med de riktiga tungviktarna (bokstavligt talat) då smakdjupet de besitter uteblir, men det är en genuint trevlig, somrig glass jag har svårt att se någon bli missnöjd med.


Glassguruns Kommentar:
Härligt okomplicerad vaniljglass för dem som vill ha en lätt och fräsch upplevelse.

Förpackning:
Mycket snygg pappburk som ger ett hantverksmässigt intryck, med en trevlig färgkombination som skvallrar om vad glassen innehåller.
Jag gillar denna design skarpt!

Köpa igen?
Kanske

------------------------------------------------------------------------
Pris: ? (införskaffade mitt ex i deras gårdsbutik, som inte har representativa priser för butik)
Inköpsställe: Sänkdalens Gård Vikbolandet
Storlek: 300ml  
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: N/A men i klass med gelato
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar