onsdag 5 november 2014

Recension: Lejonet&Björnen Rocky Road

"Chokladglass med chokladsås marshmallows"

Lejonet&Björnens andra mest sålda glass är en take på något lika amerikanskt som Bruce Springsteen, Havsörnar och George Washington.

Rocky Road är för er som inte vet det, ett helt fantastisk (jul)godis bestående av mörk choklad, nötter samt marshmallows.
I denna smak saknas dock nötterna, troligtvis med hänsyn till de allergiker som finns därute och ett enligt mig hänsynsfullt och smart drag.
Med löften om choklad med extra choklad lovar glassen på förhand gott.




Visuellt möts jag av en mörkbrun slät massa.
Konsistensen visar sig vara något seg men samtidigt fluffig och otroligt len, med andra ord något som vittnar om en hög lufthalt och en mer gelatoliknande form utav glass.

Jag tar försiktigt en tugga och finner mig positivt överraskad av den intensitet chokladsmaken bjuder på.
Med en stark kakaoton sätter den sig bestämt på smaklökarna, och följs direkt upp av en mörk chokladsås som påminner lite om den man köper från "Ohoj".
Jag finner vid min andra sked att chokladsmaken även bjuder på svaga toner av kaffe vilket gör den något vuxnare och förhindrar att glassen blir för sliskig.
Marshmallowbitarna är flera till antalet och i samma storlek som de minimarshmallows man kan köpa hos närmaste livsmedelsbutik.
De bjuder på en välkommen, seg konsistensbrytare som lyfter glassen från att annars kännas väldigt enformig.

Jag kommer dock på mig själv med att sakna sälta, men framför allt något krispigt som kan bjuda på ytterligare nyanser och verkligen ge mig den "frosseri" känsla denna smak eftersträvar att ge mig.
Rocky Road känns inte riktigt Rocky Road utan knaprighet, lite bitar av vit eller ljus choklad hade kompletterat och höjt den ytterligare en nivå.
Glassen lider även litet av det faktumet att mängden luft är något för stor, gelato är alltid trevligt, men då det kommer till kompakta chokladglassar är de chanslösa mot premiumglass-typen.

Sammanfattat kommer chokladälskare att gilla denna smak som trots att glassen känns lite väl luftig, och att chokladsåsen saknar djup ändå bjuder på en god, lättäten och angenäm upplevelse.




Glassguruns Kommentar:
Bastant chokladpjäs som borde lägga på sig några gram i form av glassbas och krispiga inblandningar

Förpackning:
Ljus, underbart färgschema och lekfull design, hade det inte varit för texten som känns malplacerad hade denna hört hemma bland mina favoriter.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Lejonet&Björnen! ( rek pris: 49:-)
Inköpsställe: ICA Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  (vikt=345g)
Ekologisk: Nej 
Kcal / 100 ml: 178
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 3,5 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar