lördag 8 november 2014

Omrecension: Lejonet&Björnen Texasfudge

"Hasselnötsglass med jordnötter och kolasås"

Då jag först testade Lejonet&Björnens Texasfudge för drygt ett år sedan var jag inte jätteimponerad.
Glassen var visserligen god, balansen godkänd och grundupplägget trevligt, men i slutändan tog jordnötterna överhanden och glassen som helhet hamnade i kategorin "god potential men med brister".

Det är med glädje jag nu kan höja betyget något och glatt konstatera att detta är en klar förbättring mot senast.



Visuellt möts jag av en ljusbeige massa där jag redan från början anar små bitar av hackade jordnötter.
Första skeden avslöjar en något gummiaktig, fluffig och gelatoliknande konsistens som är oerhört len.

Hasselnötssmaken är denna gång betydligt mer kompakt och närvarande, och trots att detta rör sig om en luftig glasstyp är smaken ändå förvånansvärt intensiv.
Nötsmaken balanseras bra med sötman och blir aldrig för intensiv tack vare den något fetare nötaromen.

Kolasåsen är ganska så vardaglig och påminner om en lyxigare variant av OHOJ's kolasås på tub, den passar bra ihop med hasselnötssmaken, även om jag gärna hade sett ett större smakdjup och komplexitet i aromen.

De hackade jordnötterna i sin tur smakar färskt, tillför en härligt salt smakbrytning och kompletterar hasselnötssmaken med sin egna unika smakprofil.
De är till storleken ungefär 0,5 cm och är jämnt fördelade i hela glassen, denan gång i lagom mängd vilket innebär att de denna gång inte är ett störningsmoment utan istället ett trevligt komplement.

Det som hindrar glassen från de riktigt höga nivåerna är att en ordentlig eftersmak uteblir, samt att kolasåsen känns lite väl simpel.
Detta är dock en trevlig glass som jag i form av nötälskare absolut kan rekommendera.




Glassguruns Kommentar:
Lite väl tafatt i smaken och tafflig kolasås, men resten av glassen är utmärkt!

Förpackning:
Ljus, underbart färgschema och lekfull design, hade det inte varit för texten som känns malplacerad hade denna hört hemma bland mina favoriter.

Köpa igen?
Kanske

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Lejonet&Björnen! ( rek pris: 49:-)
Inköpsställe: ICA Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  (vikt=345g)
Ekologisk: Nej 
Kcal / 100 ml: 178
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar