tisdag 21 januari 2014

Recension Lejonet&Björnen Italiensk Choklad

"Chokladglass med apelsinsmak"

Ibland är det trevligt att ha fel !

Efter min senaste upplevelse av Lejonet&Björnens Blåbärscheesecake var mitt förtroende för just glassen hos denna tillverkare svagt.

Då jag kikade på innehållsförteckningen hos denna på diverse forum högt rekommenderade smak blev jag dock genast mer positivt inställd.
En hög halt av choklad och mjölk som första ingrediens skvallrar om en mustig Gelato, och då jag är ett enormt fan av godiset "Romerska Bågar" blev jag direkt både fundersam och sugen på att se om kvalitén var annorlunda på denna produkt.





Då jag tar bort locket möts jag direkt av en kraftigt mörkbrun och apelsindoftande massa.

Konsistensen är relativt hård och stabbig men efter tining är den härligt krämig och utan tillstymmelse till iskristaller. 

Smaken beskrivs bäst som Romerska Bågar deluxe, allt smakar helt enkelt mer och godare.
Chokladsmaken är dominant, med härligt mörka toner och känns direkt premium, den lämnar en underbar eftersmak som ligger kvar under en längre period. 
Här känner man verkligen hur stor skillnaden blir om man tar hänsyn till alla komponenter. 
Direkt efter den härliga chokladen möts jag av en smak av apelsin, en slags hybrid mellan rivna skal och apelsinjuice som ligger fjäderlätt ovan chokladen och kompletterar den på ett alldeles underbart vis.

Något som förvånar mig då jag slukar denna är att trots att glassen helt saknar inblandningar blir den aldrig tråkig, troligtvis tack vare den stabbiga konsistensen som chokladen bidrar till.

Jag vet att denna recension är avsevärt mycket kortare än vad som är vanligt då det gäller mig, men jag hittar helt enkelt inte så mycket annat att skriva om.

Glassen är välbalanserad, har tonvis med smak och känns exklusiv.
Den enda negativa kritiken jag kan komma på på rak arm är att jag gärna hade sett en tydligare smak av äggula, några riktiga apelsinskalsbitar/chokladbitar hade inte heller skadat utan hade skänkt den ytterligare en dimension och en tyngre konsistens, men detta är enbart personliga preferenser.

En mycket bra glass som helt väger upp de tvivel jag hade och som gör mig sugen på att raskt utforska resten av sortimentet !
























Glassguruns Kommentar:
En underbart god Gelato som skiljer sig från konkurrenterna på den Svenska marknaden.
Om du gillar "Romerska Bågar" och mörk choklad kommer du älska denna.

Förpackning:
Bland mina top 10 någonsin, allt på denna förpackning förmedlar lyx, exklusivitet och bilden på ingredienserna är härligt trolsk.

Köpa igen?
Absolut !
Unik och god är en vinnande kombination.
------------------------------------------------------------------------
Pris: 44 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 161
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9/ 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21 / 25
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. Do you want to get 30 bitcoin-related referrals every month, absolutely free?

    Here's Exactly How:

    1. Claim 3,000 minimum (50,000 maximum) free satoshi per 24h from the MellowAds Faucet.

    2. Start a 24 hours network-wide campaign (using all your collected satoshis) promoting a bitcoin related referral page.

    3. Upon the campaign's completion, re-claim and re-start.

    SvaraRadera