måndag 13 januari 2014

Recension: Lejonet&Björnen Blåbärscheesecake

"Cheesecakeglass med kexbitar och blåbärssylt"

Någon gång skall väl vara den första, och då jag såg titeln på förpackningen vid fryskassan i mitt lokala ICA bestämde jag mig för att ge Göteborgarna Lejonet&Björnen en chans.
Jag har tidigare av rena principskäl faktiskt valt bort detta märke, inte för att jag tror att glassen är dålig, inte heller för att de använder sig av ett flertal tillsatser (det gör tyvärr de flesta).
Utan av den simpla anledningen hur de sköter sin marknadsföring.

Om man i klartext skriver på sina förpackningar:

"svensk superpremiumglass som omsorgsfullt tillverkas på naturliga och noga utvalda råvaror"

Förväntar jag mig  att innehållsförteckningen ser ut som hos Sänkdalens Gård eller Häagen Dazs.





Tyvärr är inte detta fallet utan det exemplar jag införskaffar innehåller varken grädde eller ens mjölk !
De laktosrelaterade produkter jag istället hittar är färskost, smör och skummjölkspulver.
Jag vet inte vad ni tycker, men en superpremium glass har för mig inte vatten som huvudingrediens.

Innan jag skäller denna tillverkare sönder och samman bör jag dock nämna att de framför allt använder sig av lokala producenter och nyligen lanserat en KRAV-märkt serie vilken har en betydligt angenämare innehållsförteckning.

Då jag lyfter av locket möts jag av en förvånansvärt trevlig syn, halva glassen är från start täckt av ett kompakt lager blåbärssylt med en naturligt trevlig färg.
Första smakprovet på enbart glassen överraskar, med tanke på glassens flugvikt ( 355g på en 500ml burk ), samt avsaknaden av grädde var mina förväntningar inte direkt höga.
Dock levererar denna en betydligt fylligare smak än vad förväntat mig, även om den inte kan tampas med de tyngre konkurrenterna på marknaden.

Smaken är riktigt bra, om något lite klen, men har en trevlig balans mellan sötma och den där typiska smaken av en härlig vaniljcheesecake.

Konsistensen är silkeslen, men känns på något sätt lite onaturlig, jag lyckas dock aldrig sätta fingret på vad, kanske är det som jag tidigare nämnt vikten som spelar mig ett spratt, men jag vågar i ärlighetens namn inte uttala mig om vad.

Blåbärssylten är vad som höjer denna glass betydligt högre än väntat, sprängfylld av just blåbärssmak och inte socker levererar den ett härligt avbrott utan att någonsin ta över.

Kexen är likaså de riktigt goda och av den ljusare "digestive typen", de kommer titt som tätt i små perfekta munsbitar och  ger glassen ett konstant trevligt avbrott från den annars lena konsistensen.

Är jag då frälst av denna glass ?
Nej !
Den saknar viktiga komponenter såsom den tyngd och fyllighet som krävs för både gelato/premiumglass, men den är helt klart ett snäpp över tillverkare som Magnum/Ica eller de bigpacklådor du hittar i frysen och betyget hamnar således någonstans emellan.




Glassguruns Kommentar:
Bättre än väntat, och i slutändan en helt okej glass.
Dock saknar den den fyllighet och framför allt den konsistens som krävs för att den skall kunna tampas med de konkurrenter som idag finns på marknaden.
Dock har den gjort mig sugen på att ge deras KRAV sortiment en chans !

Förpackning:
Lyxigt stilrent utförande med läskande bild och sköna färgkombinationer, mycket bra !

Köpa igen?
Nej !
Inte med de alternativ som finns på marknaden
------------------------------------------------------------------------
Pris: 44 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 174
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7/ 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 2 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17/ 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar