måndag 5 augusti 2013

Recension: ICA Choklad och Vaniljglass med Browniebitar och Kakdeg

"Choklad och Vaniljglass med Browniebitar och Kakdeg"

Då jag fick en gratis check på valfri glass hos ICA valde jag något skeptisk att inhandla denna sort. Min erfarenhet av ICA som varumärke är nämligen väldigt blandad då vissa av deras varor enligt mig håller yppersta kvalitet, medan andra faller platt till marken. Därför var jag ytterst osäker på om deras premiumglassatsning skulle hålla samma kvalitet som deras eminenta "i love ECO" sortiment, eller falla inom samma kvalitetsgrop deras "Basic" linje alltför ofta gör.

Då jag tog loss den tunna plasthinnan från förpackningen möttes jag av en ganska så färglös chokladglass med inslag av onaturligt vit vaniljglass, dock är doften angenäm. Då jag tar den första tuggan beståendes av chokladglass med en bit brownie möts jag av en ganska så torr och på tok för tunn browniebit med en i ärlighetens namn väldigt intetsägande chokladglass. Den är absolut inte äcklig, men i jämförelse med många andra premiumglassar där ute håller den inte på långa vägar samma standard. Jag går raskt över till vaniljen med förhoppning om en bättre upplevelse här, men den är söt med den typiska vaniljsmaken du finner i varje pinnglass eller big-pack förpackning. Kakdegsbiten jag fiskar upp borde döpas om till ”smörklick med socker och chokladbitar” för det är i ärlighetens namn det den smakar, visserligen inte något som smakar illa här heller, men den smakar absolut inte kakdeg som förpackningen anger. Ju längre ned jag kommer, desto mindre blir browniebitarna, och i slutändan försvinner de helt, jag möts i stället av små kluster av browniesmulor vilket skapar en sträv, obehaglig konsistens i glassen istället för en rippelkänsla vilket verkligen drar ned betyget. Sammanfattat bleknar denna smak i jämförelse med sina liknande konkurrenter på marknaden, då den dessutom håller samma prisnivå kan jag inte göra annat än att avråda er från att köpa denna sort !






















Glassguruns Kommentar:
En intetsägande smak från ICA, lika tråkig som dess namn. Två tummar och en mungipa ned från glassguruns sida !

Förpackning:
Jag begriper grundtänket, ICA vill haka på den numer mycket populära "50-tals trenden" med svulstigt formspråk, klara färger och även addera den lika populära trenden med snygg text integrerat i bilden, men slutresultatet har istället blivit plottrigt med horribla färger. Gör om gör rätt !

Köpa igen?
Aldrig !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 44 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 197 ( 240 kcal/100 g 500ml=410g )
------------------------------------------------------------------------
Smak:  3,5 / 10
Balans: 2  /5
Konsistens: 1 / 5
Ätvärde: 1 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 7,5 / 25
------------------------------------------------------------------------

1 kommentar: