söndag 11 augusti 2013

Recension: Häagen-Dazs Salted Karamel

”Gräddglass med kolasmak med saltad knäckbitar och en saltad kolasås”

Jag skall inte ljuga, det var med stor förväntan jag inhandlade denna smak på extrapris i den lokala stormarknaden. Trots att jag i grund och botten inte är ett jättefan av kolaglass då jag lätt tycker att den kan bli för ”sliskig” utan djup i smaken, är Häagen-Dazs ett av mina favoritmärken och ofta den referenspunkt jag använder mig av då jag skall bedöma skillnaden mellan en ”premiumglass” och en ”vanlig” massproducerad tillsatsstinn luftig massa som döpt till ”glass”. Då jag dessutom håller deras klassiska ”dulche de leche” smak som en av de bästa inom genren ”kolaglass” var förväntningarna smått monumentala.

Efter att ha peppat med den reklamfilm de skapat med Bradley Cooper rev jag av den vita plasthinnan och redan nu börjar mina mungipor färdas uppåt. Synen som möter mig är stora knäckbitar, en ljuvligt beigetonad glass samt redan nu tydligt markerade spår av kolavirvlar.
Jag sänker ned skeden, noggrann med att först få en ”ren” bit glass för att bedöma kvalitet på just glassen. Smaken som möter mig är ljuvlig, rent av underbar, glassen är gräddig och len som en silkesvante med svaga toner av vanilj men framför allt en mycket balanserad och försiktig kolasmak.
Efter det första intrycket på smaklökarna kommer den svaga eftersmaken av havssalt som samspelar perfekt med den annars söta aromen och förutom att förstärka glassens smaker dessutom balanserar ut sötman. Jag tar ivrigt en bit till ,denna gången siktar jag in mig på ett kluster av knäckbitar som avslöjats under mitt förra skoptag.
Denna gång är smaken mycket starkare, och knäckens betydligt starkare smak passar mycket bra ihop med den försiktigare glassen, då jag dessutom fiskar upp den fylliga och mustiga kolasåsen samspelar de tre delarna nästan perfekt. Lent från glassen, krispigt från knäckbitarna och kletigt från kolasåsen, alla tre med olika smaker samt koncentrationer på dessa .
Jag äter upp hela byttan utan att tröttna på glassen, som jag skrev i början är saltets största bidrag att glassen inte blir för sliskig, något jag misstänker min plånbok i framtiden kommer att hata, för denna smak kommer garanterat att inhandlas igen !
Häagen-Dazs har inte bara visat var skåpet skall stå, utan mer eller mindre slängt det in i väggen med ofantlig kraft, detta är hur en kolaglass skall smaka, perfekt balans, perfekt sötma !



















Glassguruns Kommentar:
Farligt god glass från Häagen-Dazs som jag i ärlighetens namn fick fundera länge för att hitta några som helst fel på. Hade det inte varit för att jag i grund och botten inte är speciellt förtjust i kolaglass hade detta blivit bloggens första fullpoängare.

Förpackning:
Svulstig med lyxig känsla, dock anser jag personligen att de gärna hade fått poängtera saltmängden ytterligare genom bilder på havssalt, men i överlag är denna förpackning precis som alla i Häagen-Dazs ordinarie sortiment bra !

Köpa igen?
Skall länsa butikens frys på samtliga exemplar .... alltså ja !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 254
------------------------------------------------------------------------
Smak:  9 / 10
Balans: 5 /5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde:  5 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 23 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar