fredag 11 mars 2016

Recension: Add Ice Cream Vanilla

"Proteinglass med Vaniljsmak"


Add Ice-Cream må vara nytänkande, kreativa, och en frisk fläkt på den Svenska glassmarknaden. Men de förstår även värdet i tradition och kultur, och har därför självklart en vaniljsmak att erbjuda den Svenska befolkningen.



Visuellt är denna smak förvånansvärt snygg!
Under locket döljer sig en gulvit massa med svarta prickar och ett krämigt utseende, jag skulle direkt vilja likna den utseendemässigt till frusen vaniljsås.

Konsistensen är även den mycket bra, lätt och krämig med en bra smälttid. Om den skall ha någon kritik så märks det ibland av att glassen är fettsnål då den kan kännas "mjölkigare" än jämfört med fullfet glass, men detta är blott en droppe i havet.

Smakmässigt bjuds vi på en friskt söt men ändock balanserad upplevelse som jag vill beskriva som riktigt gott vaniljproteinpulver blandat med äkta vanilj och fullfet mjölk.
Glassen är faktiskt vad jag skulle vilja kalla för riktigt trevlig, glöm den bittra smaken du minns från vaniljkvarg och dylikt, detta smakar långt mycket bättre än vad näringsinnehållet förmedlar.



Missförstå mig dock rätt, efter att ha slukat den mängd vaniljglass jag faktiskt gjort, så vill jag inte påstå att den trumfar de fullfeta högkvalitativa alternativen. Men jag skulle absolut välja den framför ett flertal tillverkare, och absolut framför de billiga storpacken i butik.
Den har inte samma eftersmak, blott en hint av den äkta vaniljens komplexitet ligger kvar, den har inte samma härliga blandning utav grädde med mjölk, eller ens hintar av äggula.
Men den blir snabbt förlåten tack vare en ren och fräsch smak som kristallklart smeker dina smaklökar, den liknar vad som skulle ske om MC-Donalds vaniljglass skulle blanda sig med ett paket Ekströms Vaniljsås och lite äkta vaniljstång, och jag menar detta på bästa tänkbara vis.

För den som söker en helig upplevelse med perfekt balans och hantverksanor a'la tidigt 1900-tal föreslår jag att ni istället går in på min lista över Bästa Vaniljglass 2015. Men för den som söker en glassigare upplevelse än kycklingfilen .. eller packet lättglass kommer denna slå knockout med marginal!



Glassguruns Kommentar:
Klar och ren smak med mjölkig framtoning, och löjligt fina näringsvärden!

Förpackning:
Löjligt läckert formspråk på en öppen vit bakgrund, en typografs våta dröm!

Köpa igen?
Ibland!

Information:
-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Add Ice Cream (ord: 49:-)
Inköpsställe: Gåva i person
Storlek: 450ml  (testade ex = 2 portionsförpackningar)
Ekologisk: Nej

Innehållsförteckning: Helmjölk, Vassleprotein (från Mjölk), sötningsmedel (björksocker/xylitol, steviolglykosider), naturlig vaniljarom

Näringsvärde per 100g: 
Energi: 506 kJ/ 125 kcal 
Protein: 14g
Fett: 4g varav mättat fett: 2g 
Kolhydrater: 14g varav sockerarter: 4g varav sockeralkoholer: 9g 

Betyg:
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 6 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 4/ 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar