lördag 20 juni 2015

Recension: Wermdö Glassmakeri Vanilj Bourbon

"Gräddglass med Vanilj"


Från Wermdö Glassmakeri kommer här en blytung glass med kort innehållsförteckning, lika vit i basen som etiketten är blå!
Efter ett trevligt samtal om hur tillverkningen bakom denna pjäs gick till, ansåg jag att få saker väl passar så pass bra att recensera på midsommardagen som just helsvensk vaniljglass!




Visuellt möts jag utav en gräddvit glassbas med en starkt gul ton vilket indikerar äggula, svarta små små prickar syns likt porer på en svamp och finns överallt varthän jag än skådar.

Konsistensen är tung, krämig och silkeslen, det är en rejäl gräddglass som inte är rädd för att ge sig in i de tyngre viktklasserna vilket även känns på smaken.

Vad som först verkar som en söt bourbonglass blommar snart ut i en gräddig upplevelse med fina vaniljtoner med komplex smak.
Denna härliga kompott lämnar efter sig en eftersmak likt ett duntäcke på tungan, och precis som på en kall vintermorgon vill man aldrig att den skall försvinna.
Då sedan hintar av äggula avslutar kompositionen kan jag inte annat än kapitulera för ytterligare ett praktexemplar på hur glass bör smaka (enligt mitt tycke ).

Det enda negativa jag finner är små petitesser som en något för svag smak av mjölk, eller lite för klen intensitet i vaniljen. Men generellt håller allt toppklass vilket även syns på betyget!






Glassguruns Kommentar:
Underbar gräddig vanilj som gör denna härliga råvara rättvisa

Förpackning:
Den enda plastförpackningen jag tycker är snygg, stilistisk etikett och supercharmig hink, men synd att det är plast.

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Wermdö Glassmakeri (ord: 85:-)
Inköpsställe: NK Saluhallen
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: N/A men i klass med annan fet gräddglass!
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 10 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 /5
Ätvärde: 4 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 24 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera