lördag 6 juni 2015

Recension: Go Coconuts Tropical Vanilla

"Kokosglass med vaniljsmak"


Vaniljglass utan laktosprodukter, mitt initiala intryck var lika delar misstänksamt lika delar förväntansfull.





Med en ekologisk och vegansk tillverkare med löjligt kort innehållsförteckning på förpackningen lovar denna smak gott.
Under locket möts jag av en vit massa fylld med svarta prickar från vad jag direkt antar är vanilj.

Konsistensmässigt behåller "GoCocounuts" sin plats som bästa tillverkare gällande vegan-glass.
Den är len, med viss luftighet, men känns ändå gräddig och har rätt tyngd för att eftersmaken skall dröja sig kvar.

Kokos-toner blandas med en mjuk och len sötma från agavesirapen och slutar i något som liknar sötad kokosmjölk med hintar av mandel (vilket är positivt).
Agavesirapens sötma blir aldrig lika intensiv jämfört med socker vilket resulterar i en len upplevelse utan direkta överraskningar.
Vaniljtonerna kommer efter dessa initiala smaker och har tydliga toner utav madagaskisk vanilj med komplicerad eftersmak och allt som hör till.
Tyvärr försvinner delar av den högkvalitativa vaniljen under kokossmaken, men den är i slutändan fortfarande god!

Resultatet blir en vaniljglass som är minst sagt unik, både på gott och ont.
Den tappar lite i jämförelse med laktosbaserad vaniljglass då smaken helt enkelt inte presenteras lika rent.
Trots detta är den ändå god, de högkvalitativa råvarorna lyfts fram och trots att smaker blandas är alla smaker i grunden så rena och okomplicerade att resultatet inte kan bli annat än bra!

Den står helt enkelt ut bland övriga vaniljglassar, och jag kan varken säga ja eller nej till om just du kommer gilla denna.
För mig är den dock en mycket trevlig glass jag garanterat kommer att införskaffa i framtiden för just variationens skull!




Glassguruns Kommentar:
Unik och mycket god vaniljglass med kokostoner!

Förpackning:
Supersnygg och unik design som för tankarna till Thailand och valfri Veganbutik!

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Go Coconuts! (ord: 64:50 :-)
Inköpsställe: NK Saluhallen
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: N/A men lägre än gräddglass!
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 7 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 5 /5
Ätvärde: 2 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

4 kommentarer:

  1. Va?! Kostar den bara 53 kronor? I min lokala ICA-butik betalade jag något motvilligt 75 kronor för en förpackning och jag passade på att även köpa en burk med chokladsmak. Förväntningarna var minst sagt höga med tanke på den fantastiska designen och inte minst priset, men jag måste säga att glassen var en riktig besvikelse. Vattning, äcklig och alldeles för dyr för mig. Nä, tacka vet jag glass med grädde i – synd att inte alla får uppleva den smaken.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Nej det var fel av mig i detta fallet, jag har försökt göra ett skript via kod som skall känna igen vissa taggar jag gör i blogger för att automatiskt fylla i rätt info längst ned, men det verkar inte fungera ännu, 64:50 kostar dem på NK!

    Synd att du ogillar dem, jag finner kokosglassen och framför allt agavesirapen annorlunda. Men jag gillar kokos enormt och uppskattar även den jämnare sötman så jag är nog lite biased gällande dem.

    Får jag fråga vad du fann äckligt med glassen, jag har även testat chokladglassen (recension på ingång) och även om det inte är den bästa jag smakat så uppfattar jag den absolut som bra och tom. god

    SvaraRadera
  3. Jag gillar kokos och tänkte att det bara skulle bli gott med den som extra smaksättare, men enligt mig tog kokossmaken överhand och jag tycker inte att glassen släpper fram vaniljen så mycket som jag vill att den ska göra för att få kallas vaniljglass. Jag upplevde glassen som oljig, kanske var det fel på min glass för konsistensen kändes som om glassen skurit sig någon gång under tillverkningsprocessen. När jag svalt glassen låg det hela tiden kvar en hinna i munnen, förmodligen från agavesirapen.

    Chokladglassen tycker jag var bättre än vaniljen, kanske för att chokladen inte lät kokossmaken ta över fullständigt. Men jag gillar tjocka glasser, d.v.s. italiensk gelato eller klassisk svensk vaniljglass, den här tycker jag påminner om en sorbet vilket jag kan uppskatta – men inte till choklad eller vanilj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att det kan ha blivit fel i fryskedjan, mitt ex. var silkeslent rakt igenom och jag kände inte någon oljig bismak.
      Jag kan dock hålla med om hinnan som jag likväl tror att agavesirapen ansvarar för.
      Om du gillade chokladen kan jag verkligen tipsa om hasselnöten som är enormt god, jag är ett gigantiskt fan av just kokosmjölk så jag tror att jag förlåter den lite pga. detta.
      Just vaniljen tyckte jag dock var tydlig (även om den som sagt är lite mer dold bland den kraftiga smaken från kokosen). Men å andra sidan är jag numera otrolig känslig för vanilj efter alla vaniljglassar jag bedömt, och kan i princip inte äta vanillinbaserad glass längre då den enligt mig bara smakar kemiskt, och itne på ett gott sätt som ex: piggelin.

      Summa summarum tror jag att vi kan enas om att det är en högkvalitativ och dyr glass som verkligen inte passar alla?

      Radera