torsdag 29 januari 2015

Recension: Järnaglass Vanilj

"Gräddglass med vanilj"

Jag har till slut bestämt mig för att genomföra ett projekt jag avsåg starta för ett flertal månader sedan!

Testet av glassens glass, den simplaste, mest sålda, mest klassiska smak som finns att köpa, vanilj!

Jag har tänkt bedöma så många tillverkares version av denna smak som jag bara kan. Först individuellt, samtidigt som jag kommer hålla en flik på min sida kontinuerligt uppdaterad om ranking, samt en snabb smakprofil på hur glassen smakar då de flesta människor tycker olika gällande vad som är gott för just dem.

Först ut i ledet är en på förhand hypad favorit från Järnaglass!




Med sin sedvanligt blytunga konsistens lovar denna glass gott. Tillverkaren varnade mig i förhand att just denna smak tydligen skall vara svår att lyckas med konsistensmässigt, men jag lyckades i sådana fall dra en vinstlott för mitt exemplar bjuder på en silkeslen, gräddig och underbart tung upplevelse (efter den smått extrema tiningen på +45 minuter).

Sötman är väl balanserad, den tar aldrig överhanden utan lyfter istället glassens kraftiga bourbon-toner så dess komplexitet får lysa igenom. En lätt eftersmak av mjölk och grädde dröjer sig kvar vilket ger illusionen av en lätt glass, samtidigt som den intensiva smaken kontrasterar detta.

Smakprofilen är bäst beskriven som stark och intensiv samt "ren", en vuxnare vaniljglass som faktiskt smakar som denna delikatess till krydda gör, istället för den syntetiska vanillinet många har vant sig vid.
Detta smakar som hemmagjord vaniljglass på alla tänkbara positiva vis, och det är en glass man njuter långsamt av.

Ett otroligt stabilt första bidrag från Järnaglass som kan komma att bli svårslaget! En glass jag utan tvekan kommer köpa då det är dags för milkshakes!




Glassguruns Kommentar:
Fantastisk vaniljglass som bör vara en stapelvara för de som gillar denna simpla klassiker!

Förpackning:
Snygg etikett, vacker glass, ful plastförpackning.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Järnaglass (rek 49:-)
Inköpsställe: ICA Torgkassen Uppsala 
Storlek: 500ml  (vikt=495g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: NA/Men HÖGT
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 / 5 
Ätvärde: 4 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. vaniljglassenhar alltid varit bra men denna gång var konsistensen grynig och fastnade på skedendvs kletat

    SvaraRadera