fredag 4 april 2014

Recension: Häagen-Dazs Secret Sensations Crème brûlée

"Crème brûlée-glass med karamelliserat socker och karamellsås"

Crème brûlée är den sortens smak och dessert som antingen är en total hit eller total flopp beroende på vem som gjort den.
Jag valde att recensera denna Secret Sensations smak från Häagen-Dazs sist i ledet då jag hade höga förväntningar på den då jag sedan länge saknat en mer vuxen smak inom Sveriges premiumglassutbud.

För att göra en lång historia kort kan jag säga att den uppfyllde mina förväntningar med råge, för en längre rekommenderar jag att ni fortsätter läsa !


Nostalgikänslor engage !

Visuellt är denna smak mycket aptitretande, man skymtar redan vid ytan små bitar av karamelliserat socker som ger en trevlig kontrast mot den lätt beiga glassbasen.
Sagda glassbas är silkeslen i konsistensen, har en god balans mellan vanilj och lite karamell, den påminner lätt om den vaniljbas Häagen-Dazs normalt sett använder, men är snäppet mer aromatisk och söt, något karamelltonen bidrar till.
Sammantaget påminner den faktiskt förvånansvärt mycket om "the real deal", något jag tror Häagen-Dazs karakteristiska äggulesmak kan vara en bidragande faktor till !
Såsen som jag vid nästa sked avsmakade är nästan för söt, men samtidigt sprängfylld av smak med en mörkare ton än vad som är normalt, detta bidrar till  en något mer vuxen känsla och kompletterar glassen väl.
Det som verkligen lyfter denna smak är dock de små "flisorna" av karamelliserat socker, jag fick redan från den första skeden flashbacks till de pepparkakshus min familj brukar baka vid jultider där fogarna görs av just smält socker.
De är hårda, söta, med en härligt bränd smak som bryter av kraftigt från resten av glassen och gör den konstant intressant och tonar ned den annars överväldigande sötman.

Sammanfattat är detta en riktigt bra smak som står ut från den växande skaran av vanilj/karamel-glass som trots många bra smaker ibland kan bli lite monotom.
De negativa aspekterna som många nog kan uppleva är just sötman, denna glass äts bäst i omgångar om du är känslig för detta och kommer nog vara ett hat/kärleksobjekt för många.
För mig passar den dock perfekt och jag slukade hela burken i ett nafs .... tyvärr ett litet för snabbt nafs då burken bara är 457ml stor ...






Glassguruns Kommentar:
Den bästa glassen i serien "Secret Sensations" enligt mig, ett måste för dig med sockrad tand eller som letat efter en vuxnare premiumglass.
Ett varningens ord skall dock framföras då den ibland kan vara påträngande söt på gränsen till sliskig.

Förpackning:
Läckert mörk och snirklig med en lyxig touch, jag avskyr fortfarande skeden som förstör känslan av symmetri!

Köpa igen?
Utan tvekan, unik och god är en vinnande kombo i mina ögon !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 59 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 231
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar